Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. april 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Margaretha Liebmann
#10 Kommentar postet d. 10-12-08 kl. 20:38. Emne: Lædersvamp?
Nemlig, Kirsten, mine overvejelser går også i den retning, det var derfor jeg ville vide om det var en gammel sag, for de unge vi ser nu er jo helt hvide.

Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#11 Kommentar postet d. 10-12-08 kl. 20:56. Emne: Lædersvamp?
Problemet med det, er de dårligt udviklede folder, det at de folderne er så mørke og især i forhold til "hattene" og at de kun er nogenlunde hat-resupinate.

Normalt er Bævrende meget ensfarvet eller en gylden til orange/rødlig farve på undersiden, ikke disse nærmset okker og oliven nuancer.

Lædder tror jeg ikke på. Den er gennemgående hvid/gråhvid.

Besvar | Kommentér

Erik Nielsen
#12 Kommentar postet d. 10-12-08 kl. 21:14. Emne: Lædersvamp?
Jamen dog, jeg troede den var nem.

Michael: Sig ikke ordet hussvamp! Jeg har 1,5 meter stamme liggende i min havestue til fotografering. Den ryger udenfor i morgen

Margaretha: Jeg er jo begynder og opfattede den absolut som ung, også fordi der sidder gamle hentørrede rester rundt omkring. Efter dit indlæg gik jeg ud og kigge, og fandt nogle flere på stammen.

De oprindelige billeder viser svampen fra vestsiden af stammen, med dertil hørende mere sol og varme.

På den del der har vendt mod øst og et læhegn, fandt jeg så denne plamage med flere der er ca. 5 cm bred. Jeg vil tro det er den samme med den oprullede kant, dog lidt yngre.

Mvh. Erik

Lædersvamp? (Jamen dog, jeg troede den var nem.
Michael: Sig ikke ordet hussvamp! Jeg har 1,5 meter stamme ligge)
Erik Nielsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#13 Kommentar postet d. 10-12-08 kl. 21:22. Emne: Lædersvamp?
Ja, de ser unge ud, men Læder-åresvamp er det ikke efter min mening. Hussvamp-art er det heller ikke, så du behøver ikke være bange for det.

Hatkanterne ser noget lyseblå ud - er det rigtigt, eller er det lyset, der snyder. Er porefladen lige så foldet/labyrintisk som på de første billeder?

Sikke vi jager med dig, Erik, og så er det ikke engang garanteret gevinst

Besvar | Kommentér

Erik Nielsen
#14 Kommentar postet d. 10-12-08 kl. 21:42. Emne: Lædersvamp?
Det er i orden at i jager med mig Margaretha. Jeg er jo selv ude om det, og risikerer kun at få den bestemt

Det blå er ikke så markant i virkeligheden. Der kan man kun ane det hvis man kigger efter det. Hovedindtrykket er meget hvid.

Og så et nærbillede af den sidste, som jeg også synes folder, men lidt mindre.

Mvh. Erik

Lædersvamp? (Det er i orden at i jager med mig Margaretha. Jeg er jo selv ude om det, og risikerer kun at få den )
Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#15 Kommentar postet d. 10-12-08 kl. 22:28. Emne: Lædersvamp?
Hvor er det dog svært! Nu har jeg snart udtømt mine idéer. Hvor har vi alle eksperter henne? Nå, det er bare at tænke videre.

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#16 Kommentar postet d. 11-12-08 kl. 20:44. Emne: Lædersvamp?
Erik, nu giver jeg op - jeg kan simpelthen ikke finde noget brugbart. Du har nok fundet en helt ny art for DK, skal vi ikke bare sige det?

Besvar | Kommentér

Erik Nielsen
#17 Kommentar postet d. 11-12-08 kl. 21:13. Emne: Lædersvamp?
Den køber jeg Margaretha,

Unavngivet, ny art for Danmark

Tusind tak for anstrengelserne.

Mvh. Erik

Besvar | Kommentér

Erik Nielsen
#18 Kommentar postet d. 18-01-09 kl. 18:00. Emne: Lædersvamp?
Hej, jeg prøver lige lidt mere.

Jeg tjekkede den i dag her 5 uger efter, og den var meget nem at få af. Jeg mener at porerne har skiftet lidt facon, som det ses på følgende udsnit af undersiden.

Mvh. Erik

Lædersvamp? (Hej, jeg prøver lige lidt mere.

Jeg tjekkede den i dag her 5 uger efter, og den var meget nem at )
Besvar | Kommentér

Erik Nielsen
#19 Kommentar postet d. 18-01-09 kl. 18:01. Emne: Lædersvamp?
Og oversiden, alså det der vender ind mod træet.

Lædersvamp? (Og oversiden, alså det der vender ind mod træet.)
Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator