Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
13. juli 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jesper Brix
#10 postet d. 20-03-06 kl. 19:20. Emne: Ornitolog ?
Jeg fik lidt sent øje på denne tråd, men vil meget gerne give mit besyv med. Spørgsmålet er vel egentlig besvaret, men det var et ganske godt spørgsmål, du fik stillet.

En ornitolog er således en person med kendskab til fugle og fugleliv og som beskæftiger sig dermed enten på et videnskabeligt grundlag eller på et hobbymæssigt grundlag. Betegnelsen er ikke beskyttet, hvilket betyder at alle, der måtte ønske det, har lov at betegne sig ornitolog, men er man ikke i besiddelse af betydelig faglig viden angående emnet, bør man naturligvis afholde sig derfra.

Til Poul Evald Hansen: - Danmarks Naturfredningsforening ( D N ) fører faktisk et aktivt og engageret arbejde til gavn for Danmarks natur og miljø og for befolkningens muligheder for gode naturoplevelser. Dette arbejde udføres i høj grad lokalt, nogle gange under mediers bevågenhed, andre gange ikke, men næsten altid under ganske vanskelige og ofte ubehagelige betingelser, hvor foreningens lokale repræsentanter tit må høre på " lidt af hvert " fra forskellige " foretagsomme " folk, der til tider støttes af lidt for forhippede lokalpolitikere.

At Dansk Ornitologisk Forening er en god forening udelukker ikke nødvendigvis, at Naturfredningsforeningen ikke også er det. Jeg læser mange af dine ting, og måske er du ikke så uenig i synspunktet. Spørgsmålet om hvilken forening der arbejder mest effektivt, er nok ikke så relevant og lader sig næppe løse ved denne lejlighed. Men måske en anden gang, - i en anden tråd.

Venlig hilsen

Jesper Brix

Kommentér

Poul Evald Hansen
#11 postet d. 20-03-06 kl. 19:31. Emne: Ornitolog ?
Til Jesper!

Jeg er skam selv medlem af DN og næstformand for DN i Albertslund. Jeg kritiserer dem ikke i denne forbindelse, selv om jeg godt kunne ønske profilen strammet op - jeg konstaterer mest tingenes tilstand. Af de ca. 140.000 medlemmer i DN opfatter de fleste sig som støttemedlemmer, hvilket er helt i orden. De aktive er primært at finde i lokalkomitéerne og så dem, der arbejder i netværk, administration, udvalg m.v. i foreningen. - Antallet af aktive i den betydninger nærmere de 2000 end de 3000. - Men igen: det er bare en beskrivelse af tingenes tilstand.

De øvrige natur-foreninger i Danmark er ret små: Foreningen til Svampekundskabes Fremme: lidt over 2000 medlemmer, Dansk Botanisk Forening: ca. 1500 medlemmer, og ellers derunder.

Jeg er såmænd medlem af de fleste af dem!

M.v.h.

Poul Evald

Kommentér

Henning Pedersen
#12 postet d. 21-03-06 kl. 18:17. Emne: Ornitolog ?
Hej Sanne

Lidt er der nok om snakken.

Men, på nudansk kalder de yngre sig nu 'birdere' og de der tror, de er de bedste kalder sig i egen selvforståelse for 'top-birdere'.

Alle begreber er efterhånden befængt med engelske udtryk. Bare tænk på det rædsomme udtryk 'birdrace' og det hedder heller ikke 'et fund' men en 'record' o.s.v.

mvh

HP

Kommentér

Jens Stolt
#13 postet d. 21-03-06 kl. 19:55. Emne: Ornitolog ?
Poul Evald.

I mine øjne midstede naturfredningsforeningen sin troværdighed i forbindelse med pladderhumanisme og dyrevelfærd.

Jeg tror, det skete ved sælerne.

Førhen holdt de sig til kirker og landskaber (min oplevelse) og var en seriøs, vidtskuende samarbejdspartner.

Kommentér

Jeff Price
#14 postet d. 21-03-06 kl. 20:19. Emne: Ornitolog ?

Til Jesper:

Det er ikke en kritik men når du skriver:

" En ornitolog er således en person med kendskab til fugle og fugleliv og som beskæftiger sig dermed enten på et videnskabeligt grundlag eller på et hobbymæssigt grundlag. "

Det er ikke KUN de videnskalige og hobbybirders. Her har du har glemt de "professionelle" ornitologer. Dvs dem der tilbyder deres ekspertise til betalende kunder. Den slags har man ikke mange af i DK - jeg kan således ikke komme på særlige mange, dvs kun undertegnede samt "en der hedder Klaus Malling", men der findes et utal af slagsen i udlandet. I Sverige har man et 20 tal (om ikke der er flere??). I Storbritannien og USA tælles de i hundreder, og andre adskillige lande bidrager med endnu hundreder eller rettere tusinder af "professionelle" ornitologer.

Men i und og grund er en "ornitolog" en der elsker og arbejder for fuglenes sag.

Kommentér

Jeff Price
#15 postet d. 21-03-06 kl. 20:22. Emne: Ornitolog ?

I "und og grund" (undergrund??)

I "bund og grund" burde der have stået.

Oh!! Dobbelt smiley!!

Kommentér

Jesper Brix
#16 postet d. 22-03-06 kl. 00:02. Emne: Ornitolog ?
Til Jeff:

Mange tak fordi du læste mit indlæg og for din kommentar til mig.

Du har naturligvis helt ret, jeg skulle også have tænkt derpå, dels kendte jeg i forvejen din rigtig gode hjemmeside og dermed også din virksomhed Ibis Excursions, og Klaus Malling Olsens referencer er naturligvis kendte af enhver, - undskyld denne forglemmelse.

Jeg har boet de seneste ca. 25 år i udlandet, især i Saudi Arabien og herfra kender jeg rigtig godt, den gruppe af ornitologer du omtaler. På det sted hvor jeg der boede, modtog vi meget ofte tilbud om guidede ture dels i Saudi Arabien, der har masser af interessante og eksotiske fugle, dels til de omkringliggende lande. Det var en virksomhed, der fandt sted i ganske stort omfang på stedet, og der var altid mange " expatriates " der ønskede at deltage.

Venlig hilsen

Jesper Brix

Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator