Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. oktober 2021

Artikler

Artikeloversigt | Skriv ny artikel | Seneste artikler | Opdaterede artikler | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Artikler -> Nyheder

Rune Larsen
#10 Kommentar postet d. 26-01-09 kl. 08:57. Emne: Fund af Pollenia hungarica Rognes (Calliphoridae) – ny art for Danmark
Mine myrer opbevarer jeg i sprit. Men de kan jo godt tages ud af spritten og tørres kortvarigt under fotograferingen. Ofte bliver de lidt misfarvet, hvis de er gamle, men det er betingelserne! At stakke mine foto er ikke det store problem, det kan jo løses med passende programmer. Mit store problem er simpelthen at skaffe tilstrækkelige skarpe foto af de små væsner. Mine nuværende tekniske muligheder består af en stereolup med digitalfoto og et Nikon 40DX 105mm VR micro. Så vidt jeg husker arbejder du med et makro 50 mm. Det giver åbenbart bedre resultater – meget bedre resultater. Mvh Rune

Kommentér

Walther Gritsch
#11 Kommentar postet d. 26-01-09 kl. 14:39. Emne: Fund af Pollenia hungarica Rognes (Calliphoridae) – ny art for Danmark
Re: #10

Jeg bruger Canons 65mm lupobjektiv. Det er et objektiv med udelukkende manuel fokusering og maksimal forstørrelse 5:1.

Min erfaring er bare, at allerede ved 4:1 begynder billedkvaliteten at skurre lidt. Det optimale område ligger mellem 1:1 og 3:1.

På de fleste af mine billeder er hovedmotivet skudt ved 1:1-1,5:1 eller deromkring.

Personligt har jeg dårlige erfaringer med foto gennem stereolup.

Venlig hilsen

Walther

Kommentér

Poul Evald Hansen
#12 Kommentar postet d. 26-01-09 kl. 16:18. Emne: Fund af Pollenia hungarica Rognes (Calliphoridae) – ny art for Danmark
Tillykke med fundet! Det er efterhånden en hel del arter nye for landet, der er blevet præsenteret her på Fugleognatur.

Forresten: hvordan konserverer man sådan noget småkravl? Kan man midlertidigt lægge dem i sprit - eller hvad?

Kommentér

Walther Gritsch
#13 Kommentar postet d. 26-01-09 kl. 23:05. Emne: Fund af Pollenia hungarica Rognes (Calliphoridae) – ny art for Danmark
Ja, det er her det sker

Hvordan man konserverer er lidt en smagssag, tror jeg.

Store, solidt byggede fluer som fx spyfluer eller rovfluer vil jeg til hver en tid foretrække at sætte på nål enten lodret eller vandret gennem thorax. Benene rettes ud så de ikke skygger for meget for bagkroppen, og genitalierne trækkes ud og fikseres evt med en minutienål. Derefter tørrer fluen helt normalt i løbet af en lille uges tid. Nogle klarer processen næsten uden fysiske forandringer, mens andre krøller mere eller mindre sammen. Især øjnene har det med at kollapse, særligt på små bløde fluer som fx løvfluer.

Vådpræparater i 70% sprit er også en mulighed, som jeg dog ikke bruger. Normalt er det små myg, man opbevarer sådan.

Vådpræparater kan godt tørres, uden at dyret krøller sammen, hvis man gør det i acetone - en teknik jeg ikke har meget erfaring med endnu. Insekter fanget i Malaisefælder kan behandles sådan, hvis de altså skal indgå i en tørsamling.

Venlig hilsen

Walther

Kommentér

Ruth Ahlburg
#14 Kommentar postet d. 27-01-09 kl. 20:59. Emne: Fund af Pollenia hungarica Rognes (Calliphoridae) – ny art for Danmark
Tillykke med fluen, Walther.

Solidt arbejde, flotte billeder!!!

Mvh Ruth

Kommentér

Andy Lehrer
#15 Kommentar postet d. 25-04-09 kl. 11:55. Emne: Fund af Pollenia hungarica Rognes (Calliphoridae) – ny art for Danmark
L’espèce Pollenia hungaria Rognes, 1987 est un synonyme de Pollenia rudis (Fabricius, 1794), comme a été établi par le prof. dr. Andy Z. Lehrer. Sur la base des recherches micro-morphologiques sur les génitalia mâles, leurs génitalia sont parfaitement identiques. Pour utiliser les expressions de Rognes, ce fauniste souffre d’une « polleniomanie », parce qu’il a créé beaucoup d’espèces fictives et synonymes. Pour voir les article de dr. Andy Z. Lehrer, vous pouvez les solliciter en vous adressant à émail : azl_diptrera@yahoo.fr, en francais ou en anglais.

Prof. Dr. Andy Z. Lehrer

The species Pollenia hungaria Rognes, 1987 is a synonym of Pollenia rudis (Fabricius, 1794), as was established by Prof Dr. Andy Z. Lehrer. On the basis of micro-morphological research on the male genitalia, their genitalia are perfectly identical. To use the expressions of Rognes, this fauniste suffers from a “polleniomania”, because it created many fictitious and synonymous species. To see the article of Andy Z. Lehrer, you can request them while addressing to email: azl_diptrera@yahoo.fr in French or English.

Prof Dr. Andy Z. Lehrer

Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail hvis artiklen kommenteres

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator