Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
9. august 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jacob Heilmann-Clausen

Svaraktivitet:

(87)
#10 Svar postet d. 24-03-09 kl. 08:18. Emne: svampeflora i gamle pilemoser
Spændende tråd om pilesumpe og svampe.

Jeg havde i 2008 en opgave for Københavns Energi som bragte mig ud i mange pilesumpe. Målet var ikke primært at se på svampe og årstiden var forkert men jeg blev overbevist om at pilesumpe har et stort og delsvist uundersøgt potentiale som svampelokaliteter. Bladt de ret få svampe som jeg faktisk samlede var en ny for Danmark - nemlig grovporet elastikporesavmp - ligesom pilfinger en snylter/efterfølger på tobaskbrun ruslædersvamp (se Svampe 59: 39-40).

Så kære venner på med støvlerne og ud i sumpene. Der er noget at komme efter for de ihærdige kratluskere. At tabet af lysåben natur er et stort problemn er så en anden snak, men det er nok ikke de ælste og mest veludviklede pilesumpe man skal starte med at rydde.

Besvar | Kommentér

Erik Thomsen
#11 Kommentar postet d. 24-03-09 kl. 22:19. Emne: svampeflora i gamle pilemoser
Spændende måske forsætter tråden sommeren over ;o)

Det er vigtigt for mig at sætte fed streg under det Jacob siger - at tabet af lysåbne naturtyper er væsentligt. Og jeg er absolut heller ikke modstander af at åbne en del af pilemoserne op for noget spændende rigkærsvegetation.

For mig er det bare vigtigt, at kommunerne og skovdistrikterne ikke bare køber flishuggere og pløjer igennem alle pilemoserne i blinde - for det er ikke løsningen.

Besvar | Kommentér

Aksel Jørgensen
#12 Kommentar postet d. 30-04-09 kl. 18:31. Emne: svampeflora i gamle pilemoser
Jeg har i februar og marts iår fundt Antrodia malicola og Rødmende læderskive Ionodomitis fulvotingens på pil, begge arter på samme busk, den sidste også et andet sted på pil. begge arter er kun kendt fra få lokaliteter i Danmark. Der er helt sikkert noget at komme efter i pilemoserne

Besvar | Kommentér

Jacob Heilmann-Clausen

Svaraktivitet:

(87)
#13 Svar postet d. 17-08-09 kl. 11:40. Emne: svampeflora i gamle pilemoser
Netop hjemkommen fra en meget udbytterig inventeringslejr ved Fosdalen i Nordjylland under "Danmarks Svampeatlas" - se linket HER vil jeg gerne genoplive pilemose-tråden.

I de store pilekrat (Underlien) nær naturcentret fandt vi mindst tre nye svampearter for Danmark - en trådkølle, en barksvamp og en poresvamp, foruden to rødlistede jordtunger, kromgul vokshat og flere dårligt kendte barksvampe, hængeskåle og andre småsvampe.

Så jo - der er helt klart mykologiske værdier i gamle pilekrat, på med støvlerne, frem med lubben og god jagt!

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator