Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Fotografering og digiscoping -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Brian Thomsen
#10 Kommentar postet d. 04-09-09 kl. 23:01. Emne: Canon nyt
Har set at der også skulle komme en Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM

Kommentér

Jørgen Skantse
#11 Kommentar postet d. 05-09-09 kl. 01:14. Emne: Canon nyt
Et billede fra den nye 7D :

- se linket HER

Ikke et billede som siger noget om ISO eller autofocus performance, men et sjovt billede og man kan se fotografen i uglens ene øje !

Kommentér

Jeffrey Lins
#12 Kommentar postet d. 13-09-09 kl. 09:35. Emne: Canon nyt
Kim, ejer du ikke allerede den 5D II, som du er meget tilfreds med, eller husker jeg det forkert?

Kommentér

Thomas Simonsen
#13 Kommentar postet d. 13-09-09 kl. 10:09. Emne: Canon nyt
#3 "Jeg mener, 18 mio pixels banket ned på en APS-C size sensor! 50D med 15 mio pixels er ikke fremragende ved 800 ISO eller derover, så jeg er overrasket over, at man banker endnu flere pixels ned i den sensorstørrelse."

Det var også mine tanker da jeg så det. Jeg har nu set et test galleri af 7D billeder på Dpreview, og jeg er ikke synderligt imponeret! ISO 100 og 200 er fremragende, men både 800 og 1600 har tydelige spor af kraftig støj reducering. Selv 400 ISO ser ikke ud til at have mange flere detaljer end hvad jeg normalt får udaf mit 40D. OK, der er kamera-jpg, så jeg vil vente med at danne min endelige mening til jeg har set en RAW test.

Personligt synes jeg det ser ud som om Nikon har ramt punktet for optimal signal-støj ratio med deres 12mp APS-C sensorer. Hvis bare Canon ville holde op med at køre samme "flere megapixel=bedre kamera" filosofi som de (og alle andre) bruger som salgsargument for kompaktkamerarer og i stedet koncentrere sig om at forbedre billedkvaliteten, så ville Nikon D300 ikke være det bedste "semi-pro" DSLR på markedet i dag.

Det nye AF system, 8 fps og en 16 RAW buffer ser godt ud. Men så vil jeg egentlig hellere købe et 1DIII, eller IV når det kommer ud (Selvom det nok bliver enten V eller VI før jeg har råd til et nyt kamera ).

Thomas

Kommentér

Kim Biledgaard
#14 Kommentar postet d. 13-09-09 kl. 15:33. Emne: Canon nyt
#12 Jeg er meget tilfreds med min EOS 5D II !

5D er et godt kamera. Der er mange pixels, supergodt til landskab. Billedkvaliteten er stadig helt i top ved 800 ISO, supergodt til håndholdt makro.

Men der er også ulemper. 5D er ikke en sprinter. Er det ikke 3,5 bill/sek? Autofokus''en er heller ikke helt i top til actionfoto. Og til fuglefoto savner man næsten altid brændvidde, og derfor er fullframe et minus lige i den situation. Der er "forlængelsen" på 1.6 gange som man får hos fx 7D et absolut plus

Fotograferer man "alting" så kan en kameramodel næsten ikke dække det hele.

#13 Hvis man tager forstørrelsen i betragtning, så tror jeg ikke støjen er værre på 7D end på 50D, som nok heller ikke var værre end 40D. Men når man nu tilsyneladende kan banke flere pixels ned på den samme sensor uden øget støj, hvorfor så ikke i stedet beholde det samme antal pixels og så "leve med" at der bliver mindre støj!? En 7D med 15 mio pixels ville have været en bedre løsning efter min mening.

Kommentér

Stig Linander
#15 Kommentar postet d. 13-09-09 kl. 15:34. Emne: Canon nyt
#13: Hvis bare Canon ville holde op med at køre samme "flere megapixel=bedre kamera" filosofi

Det er givetvis de magtfulde marketingsafdelinger der driver Mpixel-racet.

Men der er dog tegn på, at deres magt kan stækkes: Canon''s nyeste high-end compact G11 er på 10 Mpixels hvor forgængeren G10 var på næsten 15. Men G10''eren scorede heller ikke topkarakter i flere tests netop p.g.a. problemer med billedkvaliteten.

M.v.h.

Stig.

Kommentér

Jeffrey Lins
#16 Kommentar postet d. 13-09-09 kl. 15:56. Emne: Canon nyt
Kim, tak for svaret. Denne forklaring var lige den rigtige

Kommentér

Jørgen Skantse
#17 Kommentar postet d. 13-09-09 kl. 16:58. Emne: Canon nyt
Jeg mener det er en pixelpeeper fejl at fokusere så meget på hvor meget støj der er ved 100% forstørrelse, det er hele billedets støj som er vigtig. Så længe det er støjfrit i laveste ISO indstilling mener jeg ikke der er for mange pixels. Med mange pixels opnår man optimal opløsning ved godt lys(lav ISO), og ved høj ISO kan man blot reducere billedet i størrelse, så får man midlet støjen væk og opnår præcis samme sted som hvis der havde været færre pixels. 7D har både medium og low størrelse RAW filer.

Der er nogle af de kompakte super-zooms som har så stor pixeltæthed at det er nødvendigt med størreduktion ved laveste ISO, og det er klart fjollet, men der er altså stadig stor forskel. Som jeg lige kan regne det ud så ville en 7D have ca 75 MPixels hvis den havde samme pixeltæthed som en G11 (110M pixel med G10 pixeltæthed).

Det spøjse er så også at den gang 40d kom frem var der folk som brokkede sig og hellere ville ha en 8M pixels med bedre ISO, så kom 50D og nu ville folk hellere ha en 10M pixel, og Kim mener en 7D med 15M ville være bedre osv. Hvor mange synes i dag at de burde gå tilbage til 8M pixel

I øvrigt angående støj så er det jeg har hæftet mig med mest ved omkring 7D at den ser ud til at være helt fri for pattern-støj, altså vandrette/lodrette linier i billedet ved høj ISO. Det er noget som 50D er ret plaget af fra 800ISo eller i hvert fald 1600 ISO og op. Problemet med pattern støj er at det er svært at slippe af med ved støjreduction og heller ikke så nemt forsvinder når man reducerer billedet i størrelse.

Det ser også lovende ud at 7D søgeren har 100% forstørrelse. Overvejede en 5DII men ud over de ting Kim nævner, så er forstørrelsen i søgeren ikke imponerende (71%). Godtnok er søgeren i en 5D stadig totalt set lidt større en den i den nye 7D, men f.eks til fuglefoto vil en fugl i det fjerne være betydeligt større i 7D søgeren.

Studio eksempler her :

- se linket HER

Hvis man lader være med at forstørre mere end til A4 størrelse på skærmen er selv den højeste ISO anvendelig synes jeg .

Kommentér

Kim Biledgaard
#18 Kommentar postet d. 13-09-09 kl. 17:14. Emne: Canon nyt
# Jeg er 100% enig i dine bemærkninger om pattern-støj. 50D er slem på det område!

Mht til pixels, så er min bemærkning om, at jeg hellere så en 7D med 15 end med 18 mio pixels begrundet ud fra, at 50D jo har 15 mio pixels. Og jeg havde hellere set at man havde beholdt det antal og så arbejdet på at give os mindre støj ved 800 pixels. For mit vedkommende vil en 7D blive brugt til fuglefoto og der kan man fint leve med 15 mio pixels i stedet for 18, hvis man i stedet kunne få noget mere lukkertid i svagt lys uden at skulle indføre alt for meget støj i fotos. Jeg havde håbet på "støjforhold" som på en 1D Mark III i stedet for status quo på bekostning af flere pixels.

Kommentér

Thomas Simonsen
#19 Kommentar postet d. 13-09-09 kl. 19:24. Emne: Canon nyt
#17: Jørgen, jeg er delvist enig med dig, men også kun delvist. En vigtig grund for mig til at erstatte mit 40D med et kamera med flere mp som mit foretrukne fugle/wildlife kamera skulle være at jeg at jeg fik mere "head room" til at beskære billeder hvor motivet var langt væk. For at kunne håndholde min 100-400mm bruger jeg somregel ISO400 og ikke sjældent ISO800. Hvis jeg alligevel skal gøre billedet mindre for at slippe af med ekstra støj, kunne jeg lige så godt have brugt mit 40D fra starten! Jeg er også interesseret i at se hvad den større pixeltæthed betyder for 7Ds dynamic range.

Et andet, men beslægtet problem er så hvor god opløsningen er på det optik man spænder for kameraet. Hvis ikke optikken kan følge med, er det eneste man får udaf flere megapixel en større fil.

For så lige at svare på dit spørgsmål: Jeg bruger da stadigvæk mig 8mp 350D. Det er mit væsentligste macro- og landskabskamera. 40D giver mig lidt bedre muligheder for at beskære billeder, og kvaliteten af ISO 400 og 800 er klart bedre. Men for ISO100 er forskellen minimal. Der er mange grunde til at 40D er et meget bedre kamera, men de 2 ekstra megapixel er ikke en af dem.

Thomas

Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator