Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
4. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Eva Olsen
#10 Kommentar postet d. 05-09-09 kl. 16:06. Emne: Svampefest på pil
og så nok et billede fra min svampesamling

Svampefest på pil (og så nok et billede fra min svampesamling)
Eva Olsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#11 Kommentar postet d. 05-09-09 kl. 16:14. Emne: Svampefest på pil
Hej Henny

Jeg ved ikke om det handler om alder, men det lyder ikke urimeligt. På DIT unge eks. kan jeg tydeligt se stokbeklædningen, hvorfor jeg ingen problemer har med at give dig ret i at det er Bredsået Blækhat

Vesterholts beskrivelse af stokken passer ikke på unge eksemplarer.

Forvekslingsmuligheden hedder Psatyrella pygmaea, den er vist sjælden, men kan godt vokse sammen med Bredsået Blækhat. På hatten er den nærmest grynet, mens Bredsået B. er håret under lup.

Det kunne godt være den Eva har fundet, men jeg kan ikke bekræfte hendes fund hverken som dene ene eller anden art.

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#12 Svar postet d. 05-09-09 kl. 16:24. Emne: Svampefest på pil
Hej Eva og Henny

Eva, dit sidste foto kan jeg godt acceptere da jeg kan se stokbeklædningen og det ser ud til at være en billedserie af samme indsamling.

Henny, noget tyder på at du har ret i at det er et alderdomsfænomen at stokken bliver glat, på de ældre eks. du viser til slut ser stokken ud til at være glat.

Vi må konstatere at karakteren synes variabel, men at begge jeres indsamlinger er Bredsået Blækhat

Tak fordi i orkede at blive ved

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Eva Olsen
#13 Kommentar postet d. 05-09-09 kl. 16:40. Emne: Svampefest på pil
Det er jo nærmest "lidt detektivagtigt" og jo mere snak, jo mere spændende bliver det. og jo billedet er fra samme samling på træet i Holbøl søndermose--og så er det jo rart at få et navn på et fund

Jeg har lige afsendt den sidste orange (måske mønjevokshat) fra Holbøl til dig i dag Torbjørn, så bliver det jo spændende om nogle af de svampe kan få et navn.

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator