Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Fotografering og digiscoping -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Martin Bjerg
#10 Kommentar postet d. 15-11-09 kl. 08:23. Emne: Photo-resizer
Ja det kan jeg godt se. Når dit system er sådan, så er det ikke heldigt at fjerne EXIF-data. Jeg døber dog alle billleder, som jeg beholder, nærmest som var de et dyr i en samling ex

BolitphagusReticulatus-AllerødSortemose-

090809-1

Så jeg kommer ikke ud i de problemer, da artsbestemmelser fra F&N eller andre fora bliver påført originalbilledet. Mine uploadede billeder ligger bare i en stor rodet mappe og bliver aldrig brugt igen.

Og ad de mange forslag til resizere, vil jeg en af dagene, når jeg får lidt ekstra tid, foranstalte et lille forsøg med de foreslåede programmer, og arbejde med det samme billede og se, hvilket resizer bedst...... når jeg når til det.

Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen

Svaraktivitet:

(9)
#11 Svar postet d. 15-11-09 kl. 22:13. Emne: Photo-resizer
Hej Martin

Du skrev:

"Mine uploadede billeder ligger bare i en stor rodet mappe og bliver aldrig brugt igen".

Se, det gør jo hele forskellen

Dit system er også det mest udbredte. Men jeg kunne jeg slet ikke finde ud af, hvordan man gjorde, da jeg startede. Så jeg lavede mit eget system, og heldigvis virker det stadigvæk

Venlig hilsen Anni

Besvar | Kommentér

Ole Bidstrup

Svaraktivitet:

(6)
#12 Svar postet d. 15-11-09 kl. 22:37. Emne: Photo-resizer
det er lidt sjovt som vi gør forskelligt.

Jeg omdøber alle billederne til fx. 09-11-15 001 så alle billederne kan sorteres efter år-md.-dag og et fortløbende nr.

Så kan jeg altid hurtigt finde originalen hvis jeg får brug for det eller et af nabobillederne.

Når de så er bestemt:

09-11-15 001 - Xdyr - Z.sted

Bruger XnView der kan navneskifte filerne efter EXIF ("modification date")så de får navn efter den dato de er taget.

Såre simpelt

Mvh Ole

Besvar | Kommentér

Finn Krone
#13 Kommentar postet d. 15-11-09 kl. 23:15. Emne: Photo-resizer
Ja, sjovt med de forskelle.

Jeg sætter Irfanview til at overføre fra kameraet samtidig med "rename" til år-md-dato-sted-løbenr. i fil med datoen (år-md-dato).

Derefter sletter jeg de, jeg ikke vil beholde. Og laver back-up på datoen.

De fotos, jeg har up-loaded til F&N i mindre format (og andre, som viser den fint) gemmer jeg så i samme mindre format i files for hver Gruppe tilføjet artsnavn foran, dvs artsnavn-år-md-dato-sted-løbenr.

Når jeg vil gennemse en gruppe for at finde en, jeg mindes at have set før (mindet svigter engang imellem ), kan jeg hurtigt køre disse Gruppe-sorterede arter igennem.

Originalerne ligger alle som back-up og kan snabt findes via dato+løbenr.

Åh ja, hvert system sin fordel

Mange hilsener

Finn

Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen
#14 Kommentar postet d. 15-11-09 kl. 23:22. Emne: Photo-resizer
Hej Ole og Finn

Vi er forskellige som mennesker,

vi har forskelligt udgangspunkt i viden om teknik,

vi har forskellige måder at bruge billeder på og til forskellige formål, så derfor har vi nok også forskellige metoder til at organisere dem.

Men vi kan inspirere hinanden og så er konlusionen vel, at det vigtigste er, at det virker

Venlig hilsen Anni

Besvar | Kommentér

Ole Bidstrup
#15 Kommentar postet d. 16-11-09 kl. 00:27. Emne: Photo-resizer

Besvar | Kommentér

Steen Højmark-Jensen
#16 Kommentar postet d. 18-11-09 kl. 18:04. Emne: Photo-resizer
Min metode

eller min formel...

20091118FupstrupMose_XXXX-770.jpg

20091118=dato

FupstrupMose=lokalitet

XXXX=original foto nr (vigtig her har jeg jo min RAW fil med dato og klokkeslet)

-770 = fotoets bredformat i pixel

Når jeg ikke sætter navn på, så er det fordi at alle billederne bliver sorteret i mapper med objektets navn.

Af hensyn til min egen indlæring så er det er jeg glad for dette system.

Nedenstående billede af en "Flyvefisk"

(Fiskeørn/Brasen)

Vh Steen

Photo-resizer (Min metode :-)

eller min formel...

<b>20091118FupstrupMose_XXXX-770.jpg</b>

20091118=dato
)
Foto: 20090607Nejede_1161a-770.jpg
Klik på billedet for original størrelse (770 x 513)
Besvar | Kommentér

Allan Kristensen
#17 Kommentar postet d. 18-11-09 kl. 18:16. Emne: Photo-resizer
Hej

Bruger Paint, ved at åbne billedet i dette program, har man muligheden for at reduser billedet ved at anvende komandoen stræk/vrid under ikonet billede, det er rigtig let, og man kan holde øje med hvor meget det er blevet reduseret, men stipper selvfølgeligt lige når den er under 150 kb

Det er let

Hilsen

Allan

ps. huske at trykke på gem, hvergang man har reduseret

Besvar | Kommentér

Jens Holm
#18 Svar postet d. 18-11-09 kl. 18:38. Emne: Photo-resizer
Alt tale om mystiske programmer der kan downloades er sort snak for en Mac-ejer.

Alle problemer med billedbehandling , virus etc. er en saga blot, når man bruger Mac. Den kan alt det du søger, helt som standart, uden køb af ekstra programmer.

Er du afhængig af visse windowsprogrammer kan Macén også køre windows.

Det morsomme er at Mac er kåret til at være den pc der kører windows bedst.

Besvar | Kommentér

Mads Filskov

Svaraktivitet:

(5)
#19 Svar postet d. 29-11-09 kl. 17:38. Emne: Photo-resizer
- eller hvad med at køre linux - der findes en distribution for enhver smag - og endda helt gratis. Hvis der er nogle windows-programmer man ikke kan undvære, er det muligt at køre dem vha WINE (det har jeg dog ingen erfaring med).

En begynder-venlig linux-distibution er Ubuntu, som kom i en ny version i oktober:

- se linket HER

Eller se de mange andre linux-distributioner her:

- se linket HER

VH Mads

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator