Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
17. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Mogens Wedel-Heinen
#10 Kommentar postet d. 18-11-09 kl. 09:03. Emne: Mulig Sibirisk Gransanger (tristis) på Samsø
Jeg var ikke i tvivl om, at sangeren var en phylloscopus. Men hvilken art/race?

Jeg kunne se og en enkelt gang kort svagt høre fuglen kalde. Men det var meget frustrerende ikke at kunne høre fuglens kald ordentligt.

Men kaldet må ligge i lige så højt et toneleje som fx fuglekonge og Korttået Træløber, som jeg heller ikke kan høre, når de kaldende fouragerer i træerne.

Jeg har absolut ingen problemer med at høre en "alm." Gransangers kald.

Har fx hele eftersommeren og efteråret fulgt rastende gransangere. Set, hørt og fotograferet dem, for muligvis at kunne racebestemme dem.

Besvar | Kommentér

Lars Hansen

Svaraktivitet:

(108)
#11 Svar postet d. 18-11-09 kl. 14:21. Emne: Mulig Sibirisk Gransanger (tristis) på Samsø
Ssp. tristis ligner abietinus, har (in generally) intet gult i dragten, bortset fra lidt i bøjningen i håndroden. Oversiden er brun eller brun-grå. Overgumpen kan have en grønlig tone, som kan strække sig op på ryggen og ud på scapularerne. Men der er aldrig grønt på skulder/nakke.

Ben og næb sorte.

Ssp. abietinus afviger (fra collybita) ved at være "grå", men dog med en tydelig grønlig tone i hele dragten. Den grønlige tone på oversiden kan strække sig helt op på hovedet, mens det på tristis kun erkendes på den nedre del.

Fugle med selv den mindste antydning af gult i øjestriber+underside (bortset fra håndleddet) er ikke tristis. De kan være en overgangsform til abietinus - en form, som af nogen er kaldt ssp. fulvescens - men som ikke kan adskilles i felten.

Din fugl viser en anelse grønligt på overgump, men højere op på ryggen er den helt uden.Også undersiden er helt uden grønt/gult - bortset fra håndleddet, hvor den gule farve træder frem. Ben og næb sorte.

Det passer perfekt på tristis

Mange hilsner

Lars

Besvar | Kommentér

Jan Fischer Rasmussen

Svaraktivitet:

(192)
#12 Svar postet d. 18-11-09 kl. 14:47. Emne: Mulig Sibirisk Gransanger (tristis) på Samsø
Jeg synes, det er betænkeligt, at bestemme en tristis, der kaldes "ivrigt kaldende" uden at der står noget som helst, om at dette kald afveg fra normal gransanger.

Besvar | Kommentér

Lars Hansen
#13 Kommentar postet d. 18-11-09 kl. 15:13. Emne: Mulig Sibirisk Gransanger (tristis) på Samsø
Hej Jan

Stemmen er overfor mig beskrevet som afvigende fra nominatformen.

Mvh

Lars

Besvar | Kommentér

Jan Fischer Rasmussen

Svaraktivitet:

(192)
#14 Svar postet d. 18-11-09 kl. 15:26. Emne: Mulig Sibirisk Gransanger (tristis) på Samsø
Kan vi få yderligere detaljer?

Besvar | Kommentér

Peter Godtfredsen
#15 Kommentar postet d. 18-11-09 kl. 16:25. Emne: Mulig Sibirisk Gransanger (tristis) på Samsø
Se også denne tyske hjemmeside:

- se linket HER

hilsen Peter

Besvar | Kommentér

Mogens Wedel-Heinen
#16 Kommentar postet d. 18-11-09 kl. 16:34. Emne: Mulig Sibirisk Gransanger (tristis) på Samsø
De få gange fuglen var tæt på kunne jeg høre et svagt lidt pibende kald, fuldstændig anderledes end de kald, som er artstypisk for Gransanger/P. collybita.

Når fuglen var på afstand kunne jeg ikke høre den, men kan se på mine fotos, at den kalder.

Jeg har i år på Samsø fulgt gransangerne intensivt med hensyn til yngleforhold, fouragering, sang og kald, været på trækstederne både forår og efterår og har fotograferet i snesevis.

Besvar | Kommentér

Jan Fischer Rasmussen

Svaraktivitet:

(192)
#17 Svar postet d. 19-11-09 kl. 10:04. Emne: Mulig Sibirisk Gransanger (tristis) på Samsø
Mere info: - se linket HER

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator