Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Tom Smidth

Svaraktivitet:

(305)
#10 Svar postet d. 29-11-09 kl. 12:49. Emne: Gran- tjæreporesvamp?
Hej Eva

Jeg er kun stødt på Gran tjæreporesvamp et par gange, men dit fund adskiller sig fra mine fund.

For det første har porerne været mindre (2-3 pr. mm) og desuden har hattene ikke været så brede som de 5 cm du beskriver.

Så jeg tvivler men synes du skal vente på en anden bedømmelse også.

VH

Tom

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#11 Svar postet d. 29-11-09 kl. 15:15. Emne: Gran- tjæreporesvamp?
Såvidt jeg kan se er der 2-3 arter indvolverede, men jeg mener de er for gamle til bestemmelse!

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Eva Olsen
#12 Kommentar postet d. 29-11-09 kl. 15:18. Emne: Gran- tjæreporesvamp?
Der er max. 2 arter. Billederne er taget på 2 stammer, og er altså fra 2 svampe. Men du mener de er for gamle begge?

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#13 Svar postet d. 29-11-09 kl. 15:34. Emne: Gran- tjæreporesvamp?
Hej Eva

Jeg vil ikke afvise at du har ret med hensyn til den første, men porelaget ser gammelt ud og kødfarven er vist ikke beskrevet, derfor afstår jeg fra at bekræfte den.

Foto 2 som du kalder et ungt eks, minder meget mere om en Tømmersvamp, som helst skal mikroskoperes.

5-6 ligner meget små eks. af Randbæltet Hovporesvamp, men også her synes jeg de er for gamle. Også i dette tilfælde er det muligt jeg ville sætte navn på den hvis jeg kendte kødfarven, og / eller stod med den i hånden!

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Eva Olsen
#14 Kommentar postet d. 29-11-09 kl. 15:38. Emne: Gran- tjæreporesvamp?
Den første har jeg skrevet at kødet er lysebrunt. Jeg kan tage billeder af dem gennemskåret, for jeg har dem liggende i fryseren. De skulle nemlig bruges til juledekorationer

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#15 Svar postet d. 29-11-09 kl. 15:54. Emne: Gran- tjæreporesvamp?
Tak Eva, så kan jeg godt bekræfte den første

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator