Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. april 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ane Kirkensgaard
#10 Kommentar postet d. 04-02-10 kl. 08:03. Emne: Hvad er det for en fugl jeg har set?
Hej igen,

Og tak til alle for jeres forslag. Jeg har googlet både på nøddekrige, lavskrige, drossel og ringdrossel og må afkræfte at det var en af dem.

Faktisk er denne fugl ligeså sort som en solsort, altså der hvor den er sort.

Jeg har tænkt på om det kunne være en unge, pga. den var sådan lidt dunet på brystet.

Der er vist ikke andet for end at jeg lægger mig på lur og prøver at få et billede af den. Hvis det lykkes skal jeg nok lægge billedet ind på forummet.

Jeg har tidligere set en hel flok halemejser ved foderstedet. 10-15 stykekr som vendte tilbage flere dage i træk. Og fasan, solsort, gråspurv, blåmejse, sortmejse, musvit, skovspurv, flagspætte, gråspurv, skovskade, skade, ringdue om mange flere.

Men den her er altså ny.

Måske er der virkeligf tale om en tamfugl, som nogen osse foreslår.

Nå, jeg håber det lykkes at få et billede.

Tak igen for jeres interesse.

Besvar | Kommentér

Eva Hansen
#11 Kommentar postet d. 04-02-10 kl. 11:11. Emne: Hvad er det for en fugl jeg har set?
Ane har du prøvet at klikke på det link i mit indlæg fra i aftes, der er nogen forskellige eksempler på hvidbrogede solsortehanner

Besvar | Kommentér

Ane Kirkensgaard
#12 Kommentar postet d. 04-02-10 kl. 12:39. Emne: Hvad er det for en fugl jeg har set?
hej Eva,

Tak for dit svar.

Ja, jeg har prøvet at følge linket, og jeg må sige at det kunne godt være sådan en leucistisk udgave af fx. en solsort.

Det er nok det mest sandsynlige.

Det der forvirrer mig lidt er dog den tydelige hvide ring om halsen. Jeg syntes ganske vist den var noget ujævn i forløbet, men den var tydeligt hvid og gik hele vejen rundt.

Men det kunne bestemt godt være en leucistisk udgave af en eller anden kendt fugl.

Især fordi både ring og brystpletter var sådan lidt ujævne og pjuskede i forløbet.

Nå, men jeg må hellere lægge mig ud i sneen med mit halvdårlige kamera ;-D.

eller rettere: prøve at fotografere den gennem køkkenruden.

Tak allesammen for de gode svar.

Jeg har lært en masse nyt, fx. at der er noget der hedder leucistisk.

Mvh

Ane Kirkensgaard Due

NB: Her forklares leucistisk: http://www.netfugl.dk/forum.php?id=thread&forum_id=4&thread_id=11363

Besvar | Kommentér

Ane Kirkensgaard
#13 Kommentar postet d. 06-02-10 kl. 15:32. Emne: Hvad er det for en fugl jeg har set?
Hej alle,

Ja, så fik jeg fotograferet det jeg tror er en - eller rettere: 2 - leucistiske solsorte.

Billederne er taget med Panasonic Camcorder, gnm vores køkkenvindue og er ikke så tydelige, men jeg har gjort dem lidt skarpere.

mvh

Ane K Due

Hvad er det for en fugl jeg har set? (Hej alle,

Ja, så fik jeg fotograferet det jeg tror er en - eller rettere: 2 - leucistiske solsort)
Foto: 2 leucistiske solsorte?
Klik på billedet for original størrelse (759 x 741)
Besvar | Kommentér

Eva Hansen

Svaraktivitet:

(953)
#14 Svar postet d. 06-02-10 kl. 19:49. Emne: Hvad er det for en fugl jeg har set?
Dejligt det lykkedes med billeder af fuglen/fuglene, og det er jo som jeg var inde på, solsorte med hvide pletter.

Jeg har aldrig i virkeligheden set solsorte så brogede, jeg har kun haft en med en enkelt snehvid fjer i nakken

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Svend Ove Jensen
#15 Kommentar postet d. 06-02-10 kl. 20:03. Emne: Hvad er det for en fugl jeg har set?
Ja, den burde næsten hedde en spætte

Jeg har set denne to år i træk.

Hvad er det for en fugl jeg har set? (Ja, den burde næsten hedde en spætte :-) 
Jeg har set denne to år i træk.)
Foto: Sv.O.
Besvar | Kommentér

Ane Kirkensgaard
#16 Kommentar postet d. 06-02-10 kl. 21:06. Emne: Hvad er det for en fugl jeg har set?
Superflot billede. Det der med det leucistiske er åbenbart ikke så usædvanligt. Men for mig er det altså første gang at jeg støder på begrebet. Havde jo egl. håbet på at der var tale om en rigtig usædvanlig observation, men havde nok oz lidt på fornemmelse at der var tale om en slags mutation, pga. det ujævne og forpjuskede udseende.

Men sådan er det nok tit når man fotograferer fugle.

kh ;-D

Besvar | Kommentér

thilde gaarde
#17 Svar postet d. 27-12-20 kl. 20:55. Emne: Hvad er det for en fugl jeg har set?
Hejsa Ane

Hvis det kan hjælpe har min søster og jeg også lige set en fugl der passer præcis på din beskrivelse. Den sad i regnvejr op mod et hus, hvor at min søster troede at den var kommet til skade. Vi gik tilbage til den med handsker for at fange den og give den mad, men da vi prøvede fløj den væk. Vi kan ikke finde ud af hvilken fugl det er, men den lignede meget en slags sort due..

Mvh Thilde

Besvar | Kommentér

Eva Hansen

Svaraktivitet:

(953)
#18 Svar postet d. 28-12-20 kl. 00:26. Emne: Hvad er det for en fugl jeg har set?
thilde gaarde

Hvis du læser kommentarerne lidt ovenover dine, vil du se, at fuglene vendte tilbage og Áne fik billeder af dem: Solsort med hvide pletter

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator