Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
7. august 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Marc Cedenius
#10 Kommentar postet d. 29-05-10 kl. 21:09. Emne: Er dette æsel ørebæger?
Jo, ok alt er vel almindeligt der hvor det findes ... den er angivet som relativt sjælden her på F&N, men jeg vil give ret i at den bestemt ikke virkede sjælden ude i Pinseskoven på fælleden...

//Marc

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#11 Svar postet d. 30-05-10 kl. 07:09. Emne: Er dette æsel ørebæger?
Så enkelt er det nok ikke Marc, den er ikke regelmæssigt udbredt i DK, se dette citat fra Rødlisten:

"Pokal-foldhat vokser på næringsrig ler- og kalkbund i løvskove og krat. Den findes hist og her i det meste af landet".

For egen regning vil jeg skyde på at den er sjælden i hvertfald i Midt og Vestjylland, men på frodig lerbund kan der være mange som du selv har erfaret, uden at det dog skal overfortolkes

Jeg ændrer hyppigheden på F&N til "hist og her"

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#12 Svar postet d. 30-05-10 kl. 07:09. Emne: Er dette æsel ørebæger?
Så enkelt er det nok ikke Marc, den er ikke regelmæssigt udbredt i DK, se dette citat fra Rødlisten:

"Pokal-foldhat vokser på næringsrig ler- og kalkbund i løvskove og krat. Den findes hist og her i det meste af landet".

For egen regning vil jeg skyde på at den er sjælden i hvertfald i Midt og Vestjylland, men på frodig lerbund kan der være mange som du selv har erfaret, uden at det dog skal overfortolkes

Jeg ændrer hyppigheden på F&N til "hist og her"

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Tom Smidth

Svaraktivitet:

(305)
#13 Svar postet d. 30-05-10 kl. 12:36. Emne: Er dette æsel ørebæger?
Jeg er stødt på pokal foldhat nogle gange, og den har efterladt et indtryk hos mig, af en sodbrun svamp men billederne her viser en læderbrun. Er det bare den almindelige variation eller er der tale om unge (sodbrune) og senere læderbrune udgaver af samme svamp

Er dette æsel ørebæger? (Jeg er stødt på pokal foldhat nogle gange, og den har efterladt et indtryk hos mig, af en sodbrun sv)
Tom Smidth har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#14 Svar postet d. 30-05-10 kl. 15:47. Emne: Er dette æsel ørebæger?
Jeg tror det er rigtig Tom :m, dels fordi ribberne når et godt stykke op på ydersiden, dels på grund af den tydelige stok. Såvidt jeg kan bedømme er den nærtstående art H. costifera blegere og har blegere årer der er endnu mindre afrundede set i profil. Jeg citerer beskrivelsen af farverne fra Nordic Macromycetes 1 af den første for at give et indtryk af vatiationen´:

"hymenium brunt til mørkt brunt, sommetider med violet skær; yderside dunet, foroven gråbrun til brun, nedefter gradvist hvidligt"

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator