Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
28. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Henry Nielsen
#10 Kommentar postet d. 26-06-10 kl. 20:21. Emne: Hvid Okseøje
Hej Anne

Jo! Jeg TROR da, at dit billede af en Hvid Tag-Okseøje hører med ind i L. ircutianum - også i snævrere forstand!

Jeg MENER i hvert fald ikke, at den plante skal regnes med til L. vulgare i den snævrere forstand.

Men hvor variabel skal bunken af ubestemte mellemformer mon være?

Kan man for eksempel i F&N''s Felthåndbog tillade sig, at foreslå nogle grænser, som deltagernes observationer så skal rette sig efter? Hvem bestemmer det?

I den ret nye kortlægning af Skånes Flora har man valgt, at slå L. ircutianum sammen med L. vulgare - velsagtens af praktiske grunde. Men udvalgte planter af de to slags kan se så forskellige ud, at man umiddelbart ville regne dem for hver sin art. Dette indtryk bliver imidlertid ødelagt af alle mellemtingene. Så jeg har ingen løsning.

hilsen fra HENRY

Besvar | Kommentér

Anne Messmann
#11 Kommentar postet d. 26-06-10 kl. 20:29. Emne: Hvid Okseøje
Hej Henry,

Det er vist Ole Lyshede, der bestemmer på det felt - men alle kan skrive en artsbestemmelses-artikel.

Hilsen Anne

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator