Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Rikke Sørensen
#10 Kommentar postet d. 04-07-10 kl. 10:09. Emne: Hvilket uglepar i haven?
Hej igen,

Det blev ikke til ugle-kiggeri i aftes, da Nordjylland var ramt af et overordentligt slemt tordenvejr

Men det er gode råd, jeg har fået - specielt det med øjnene og hornene. Det må i hvert fald være tydeligt at se øjenfarven, selv på afstand med kikkerten. Og horn har den som sagt ikke.

Så jeg må ud i aften...og så skriver jeg hvad vi fandt frem til.

Er det normalt at se dem i par?

Jeg har aldrig nogensinde set et uglepar sidde sådan op af hinanden... Og jeg elsker det

Besvar | Kommentér

Svend Ove Jensen

Svaraktivitet:

(627)
#11 Svar postet d. 04-07-10 kl. 10:27. Emne: Hvilket uglepar i haven?
Dette er store unger af Skovhornugle,og der ses "hornene" stort set ikke. Og de klistrede sig ofte sammen

Det er nok sådan et par

Hvilket uglepar i haven? (Dette er store unger af Skovhornugle,og der ses "hornene" stort set ikke. Og de klistrede sig ofte s)
Foto: Sv.O.
Besvar | Kommentér

Eva Hansen
#12 Kommentar postet d. 04-07-10 kl. 11:04. Emne: Hvilket uglepar i haven?
Lidt mere om ugler

- se linket HER

Og et bedre link til natuglens stemme (nederst på siden):

- se linket HER

Og endnu et her med hele spektret af deres lyde:

- se linket HER

Jeg har selv med jævne mellemrum et natuglepar der kommer sent om aftenen og sætter sig i havens store træer.

Første gang lettede jeg en ½ meter fra stolen p.g.a. deres gennemtrængende skrig, som jeg ikke kendte.

Besvar | Kommentér

René Rantzau

Svaraktivitet:

(46)
#13 Svar postet d. 04-07-10 kl. 11:08. Emne: Hvilket uglepar i haven?

Jeg synes det lyder som om det er skovhornugler juv. du bor jo i et granplantage område hvor skovhornuglen høre hjemme, Natugle er mere i blandingsskov/Hule træer/store haver med redekasser..og du er jo selv inde på det samme stemmemæssigt, Det er ikke sikkert det er gamle fugle selvom de sidder tæt, og det kan godt være svært at se "hornene" på ungfugle.. - se linket HER

Mvh..RR

Besvar | Kommentér

René Rantzau

Svaraktivitet:

(46)
#14 Svar postet d. 04-07-10 kl. 11:18. Emne: Hvilket uglepar i haven?

Hovsa..jeg kan se linket ikke virker, men det er også ligemeget da S.O.Jensen har indsat et billed som viser præcis hvad jeg mener..Godt billed forøvrigt..

Mvh..RR

Besvar | Kommentér

Rikke Sørensen
#15 Kommentar postet d. 04-07-10 kl. 11:35. Emne: Hvilket uglepar i haven?
Hej igen,

Ja, det er et rigtigt godt billede!

Hvor store er ungerne?

Jeg synes slet ikke der er hvidt på uglerne - men jeg må kigge efter en ekstra gang. Det lyder til det er mest realistisk, at det er sådan et par unger.

Jeg vil dog lige forsikre mig i aften, når jeg går ud og ser deres øjenfarve.

I øvrigt begyndte den ene af dem at lave nogle underlige bevægelser den anden dag...som jeg opfattede som en slags advarsels-signal om, at vi altså ikke skulle komme tættere på. Og så gik vi selvfølgelig

Den kørte rundt med hovedet ret voldsomt...imens den stirrede på mig. (Altså ikke rundt om sig selv, så den kiggede bagud - men den holdt hovedet fremadrettet og kørte det så rundt og fra side til side).

Er det en skræmmeteknik?

/Rikke

Besvar | Kommentér

Svend Ove Jensen

Svaraktivitet:

(627)
#16 Svar postet d. 04-07-10 kl. 12:29. Emne: Hvilket uglepar i haven?
Den med bevægelserne,kender jeg ikke men størrelsen på billedet, er nok tæt på de voksnes. Og det hvide oven på hovedet har de voksne ikke, men de skifter hele tiden udseende når de smider ungedragten. Så "dine" kan jo sagtens se lidt anderledes ud,alt efter om de er yngre eller ældre en dem på billedet. De sidder iøvrigt i et blommetræ

Besvar | Kommentér

Rune Lykke Simonsen
#17 Kommentar postet d. 04-07-10 kl. 14:13. Emne: Hvilket uglepar i haven?
Det med uglelyde kan være en svær en. I gamle dage, jeg sidder medf Den lille Brehm fra 1936. Her står der on natuglen:"Allerede tidligt om Foraaret lyder Hannens Tuden >hu-hu-hu-huu<< og Hunnens skingrende >>kivikk-kivikk<<, og denne Koncert lyder, indtil uglerne begynder at ruge;--"

Præcis i år ved jeg fra en god ven at uglerne har været igang meget tidligt, han mærkede de første natugleunger allerede i februar, det havde han ALDRIG oplevet før.

Den gamle lærdom om forskellen på uglefar og uglemors forskellige lyde, gir i grunden god mening eftersom de parrer sig så tidligt om vinteren.

Hvis jeg var uglefar og var ved at finde "sjoveren" frem midt på vinteren tror osse der ville lyde et "hu-hu-huu"

og hunnens "kvik-kvik" lyder osse ret logisk.

God fornøjelse medf uglerne!

Kh Rune

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator