Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
29. marts 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Tovingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Conny Bruun
#10 Kommentar postet d. 17-10-10 kl. 15:15. Emne: Svirreflue-id 2?
Hej Alle.

Ja jeg følger også med da jeg selv har en hos Kvalitetsudvalget.

Ruth,når jeg samligner Pendulus og Hybridus synes jeg der er stor forskel på tegningerne på bagkroppen og faconen.

Prøver at lære noget mere om dem.

- se linket HER

Mvh Conny

Besvar | Kommentér

Ruth Ahlburg
#11 Kommentar postet d. 17-10-10 kl. 22:13. Emne: Svirreflue-id 2?
Hej Conny.

Det er en han, du linker til. Hunner ser anderledes ud, og her er det rigtig træls, at hverken Torp eller Nationalnycklen ikke har billede af hunnen, kun mere eller mindre grundig beskrivelse. Ulfs flue er en hun. Bent Hagen Petersen har engang belært mig, at:" I Helophilusslægten har både hanner og hunner øjnene adskilte. Hos hannerne er øjnenes inderrande parallelle, medens de hos hunner divergerer nedefter". - se linket HER.

Og går man efter nøglekriterier, er det hybridus, og det passer med, at bagkanterne på både tergit 4 og 5 er gule hos arten ( synes jeg).

Men man skal have rutine med teori og praktisk erfaring for at kunne bestemme dem, og jeg spørger derfor selv meget.

Mvh Ruth.

Besvar | Kommentér

Conny Bruun
#12 Kommentar postet d. 17-10-10 kl. 23:53. Emne: Svirreflue-id 2?
Hej Ruth.

Jeg havede ikke lige taget højde for at der er så meget forskel på hanner og hunnerne men bliver kloger hele tiden.

Tusind tak for både svar og link,og følger ivrigt med.

Ulf,undskyld jeg blander mig.

Mvh Conny.

Besvar | Kommentér

Bent Haagen Petersen

Svaraktivitet:

(3324)
#13 Svar postet d. 20-10-10 kl. 19:55. Emne: Svirreflue-id 2?
Hej!

Ruth har ret. Det er H. hybridus.

Det er en hun, og den adskilles fra pendulus-hunnen ved på 5.bagkropsleds spids (altså bagkroppens spids) at have nogle sorte hår foruden de lyse på siderne. H. pendulus-hunnen har alle hår på 5. bagkropsleds bagkant gule. Forstørrer man billedet her lidt op, ser man de sorte hår.

At skinnebenenes farve også passer med H. hybridus bekræfter kun bestemmelsen.

Med venlig hilsen

Bent

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ulf Bjerre
#14 Kommentar postet d. 21-10-10 kl. 07:54. Emne: Svirreflue-id 2?
Hej Bent og alle I andre.

Tak for de uddybende svar - det har været et eksempel for mig ud i hvor let det kan se ud - og dog alligevel være ret kompliseret - og det gør det jo ikke mindre spændende.

Mvh/Ulf

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator