Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. september 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Vejr og vind -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Hans Lind
#10 Kommentar postet d. 29-12-10 kl. 13:56. Emne: Mærkelige iskugler
#9: De allerfleste kugler sidder fast mod underlaget. Jeg har desuden forespurgt DMI om samme fænomen med mine billeder, og jeg fik følgende svar fra Bjarne Siewertsen:

Tak for din mail. Sjovt nok var jeg udsat for samme fænomen for en del år siden.

Dengang skrev jeg en artikel til dmi.dk. Jeg håber, at den besvarer dit

spørgsmål:

- se linket HER

Det er billedteksten, du skal lægge mærke til. Klik evt. på billedet for

forstørrelse.

mvh Bjarne

Så alt i alt tror jeg mest på frossent sprøjt fra bølgerne.

Tak for gode svar iøvrigt

Besvar | Kommentér

Hans Lind
#11 Kommentar postet d. 03-01-11 kl. 14:38. Emne: Mærkelige iskugler
Jeg har netop fået et nyt svar fra Lone Seir Carstensen, DMI:

Tak for din mail og dine fotos. Du er ikke den eneste, der har set dette fænomen og undret dig. Jeg har fundet svaret til dig via det svenske meteorologiske institut, som fik et lignede spørgsmål sidste vinter.

De undersøgte iskuglerne og fandt ud af at de indeholdt en kerne af våd sne, der var dækket af en tyk skal af is. Deres teori er, at de dannes, når let sne bliver blæst fra kysten og ud over det kolde havvand. På grund af den kraftige vind bliver sneen ikke til is på overfladen, men i stedet til uens klumper af is, der bliver blæst rundt i det kolde vand, og dermed får lagt flere lag af is uden om sig.

De (SMHI) (og DMI) har ingen viden om, hvor almindelige disse iskugler er, da vi kun har få indrapporteringer om det.

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator