Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Knud N. Flensted
#10 Kommentar postet d. 21-01-11 kl. 17:46. Emne: Rødtop-systematik
Tak til Ole.

Når der er sat skik på systematikken, hjælper jeg gerne med et oplæg til revision af teksten i felthåndbogen. Andre må meget gerne bidrage også.

Jeg foreslår, at det der i Naturbasen nu kaldes Mark-Rødtop (O. verna) ændres til Rødtop sp. (O. sp.), da der formentlig højst er ganske få Tidlig Rødtop (O. vernus) og Strand-Rødtop (O. litoralis) i dette materiale. Den kun også kaldes (O. vernus/vulgaris), som Ole påpeger, men jeg synes det er mere logisk med en gruppe blot for ubestemte rødtopper. Under alle omstændigheder vil der sikkert være relativt få Strand-Rødtop og Tidlig Rødtop under denne kategori, da begge disse taxa ualmindelige i Danmark. Høst-Rødtop er langt den mest almindelige i Danmark, og formentlig den eneste rødtop på overdrev, vejkanter, kulturenge, græsmarker og indlandsenge.

Strand-Rødtop (O. litoralis) skal fortsætte uændret.

De to ''arter'' der her i Naturbaseb begge kaldes Høst-Rødtop slås sammen under navnet Høst-Rødtop (O. vulgaris), der dækker alt hvad der tidligere er indtastet under navnene Høst-Rødtop, Sommer-Rødtop og Eng-Rødtop.

NB: Tidlig Rødtop skal så vidt jeg kan forstå, hedde O. vernus (ikke O. verna).

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator