Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
11. maj 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Udenlandsk natur -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Hans Gønget
#10 Kommentar postet d. 04-04-11 kl. 16:31. Emne: Slange Uganda
Hej Rune,

Jeg tog faktisk selv et billede, som jeg næsten ikke tør sende, jf. din bemærkning i #5, men her er det, og måske det alligevel siger noget.

Slangen var usædvanligt aggressiv og huggede efter os ved den mindste bevægelse.

Venlig hilsen

Hans

Slange Uganda (Hej Rune,

Jeg tog faktisk selv et billede, som jeg næsten ikke tør sende, jf. din bemærkning i #5)
Hans Gønget har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Rune Midtgaard

Svaraktivitet:

(355)
#11 Svar postet d. 04-04-11 kl. 20:53. Emne: Slange Uganda
Ups, jeg må passe lidt bedre på, hvad jeg skriver!

Men godt, at du lagde billedet ud. Jeg synes det viser med rimelig tydelighed, at det ikke er en kobra. Jeg tror også, at Henriks bud er det rigtige svar: Toxicodryas blandingi.

Besvar | Kommentér

Hans Gønget
#12 Kommentar postet d. 04-04-11 kl. 21:19. Emne: Slange Uganda
Sagen er klar.

Mange tak til jer begge.

Hans

Besvar | Kommentér

Hans Gønget
#13 Kommentar postet d. 05-04-11 kl. 12:33. Emne: Slange Uganda
Hej igen,

Gustav har sendt yderligere tre fotos, som måske kan fjerne den sidste lille tvivl.

Slange Uganda (Hej igen,

Gustav har sendt yderligere tre fotos, som måske kan fjerne den sidste lille tvivl.)
Besvar | Kommentér

Hans Gønget
#14 Kommentar postet d. 05-04-11 kl. 12:37. Emne: Slange Uganda
Det næste.

Slange Uganda (Det næste.)
Besvar | Kommentér

Hans Gønget
#15 Kommentar postet d. 05-04-11 kl. 12:39. Emne: Slange Uganda
Og det sidste.

Slange Uganda (Og det sidste.)
Besvar | Kommentér

Rune Midtgaard

Svaraktivitet:

(355)
#16 Svar postet d. 06-04-11 kl. 00:26. Emne: Slange Uganda
Ja, der er ikke meget tvivl tilbage om, at det er en Toxicodryas blandingi.

Jeg fik ikke uddybet tidligere, at når jeg følte mig sikker på, at det ikke var en kobra, var det bl.a. fordi, at slangen på billedet (#10) er i en forsvarspositur, som man ikke ville se hos en kobra, som i stedet ville rejse forkroppen. Men også mønstret taler for T. blandingi.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Hans Gønget
#17 Kommentar postet d. 06-04-11 kl. 21:35. Emne: Slange Uganda
Hej Rune,

Igen, mange tak.

Hans

Besvar | Kommentér

Rune Midtgaard
#18 Kommentar postet d. 29-04-21 kl. 23:52. Emne: Slange Uganda
Selv om det er ti år siden, denne tråd var aktiv, kom jeg alligevel i tanker om den forleden. Det skyldes, at der netop er udkommet en revision af slægten Toxicodryas. Slægten bestod tidligere af to arter, som nu begge er blevet opdelt i to arter, så der i alt er fire arter. T. blandingii er blevet opdelt i en vestlig og en østlig art. Sidstnævnte, som er den, man finder i Uganda, hedder nu T. vexator, hvorimod den vestlige art har beholdt navnet T. blandingii. Rettelsen gælder selvfølgelig også den anden tråd, der var om T. blandingii. Hvis det altså stadigvæk har nogen interesse.

Overblik:

- se linket HER

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator