Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Birgit Knudsen
#10 Kommentar postet d. 21-07-11 kl. 08:56. Emne: En stor svamp
Tak for alle svarene. Jeg er på rent begynderstadie med hensyn til svampe, så foreløbig stiller jeg kun spørgsmålene for min egen nysgerrigheds skyld, og ikke for at obs''e.

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen

Svaraktivitet:

(614)
#11 Svar postet d. 21-07-11 kl. 09:01. Emne: En stor svamp
Selvfølgelig Torbjørn! Jeg har blot ikke været bekendt med, at Stor Kæmpeparasolhat er blevet delt op.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#12 Svar postet d. 21-07-11 kl. 09:20. Emne: En stor svamp
Undskyld jeg skød dig andet i skoene Poul Evald!

Jo, det har været kendt en del år at der er tale om et artskompleks, men i Danmark er det først blevet anerkendt at der er problemer de seneste år!

Det betyder at rigtig mange rapporteringer på F&N er ukritiske, det gælder også beskrivelsen i felthåndbogen!

Imidlertid når det er sagt så mener jeg stadig art arten (i snæver betydning) kan kendes i felten på sin "middelbrune" hat og stok og kødet som ikke anløber; indsamlinger som er meget mørke eller meget lyse og som bliver rødlige (eller evt. grønlige) ved gennemskæring tilhører rimeligvis andre arter.

Jeg tror ikke at svampeatlas har en helt klar mening om tingene endnu, men det kommer forhåbentlig.

Selvom der altså er "korrekt bestemte" indsamlinger på F&N vil jeg foreslå Thomas at vi kalder det hele M. procera s.l. indtil videre. Det ville være urimeligt at smide alle de gamle, udokumenterede fund ud, eller værre endnu: smide dem i kvalitetskontrollen, og sætte finderne på en umulig opgave. Vi må efter min mening afvente hvilke ben svampeatlas finder ud af at stå på, og for mit eget vedkommende må jeg se at komme ud i klitterne noget oftere for at få genopfrisket arten "i snæver betydning" og se variationen.

mvh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator