Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
4. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Heine Prilvang
#10 Kommentar postet d. 28-07-11 kl. 11:22. Emne: kantareltid
hej torbjørn.

Billderne er fra tidligere år. Jeg er ret sikker på at jeg kan finde dem igen i år. Sender gerne det du ønsker, når det sker. Økologi ???

Midtjylland. Sandet jord i et bøg/eg bælte der omkranser en granskov. Der er masse af blåberbuske hvor de blege fætre vokser mellem.

Du må lige guide mig lidt hvis du skal bruge yderligere info

MVH

Heine

kantareltid (hej torbjørn.

Billderne er fra tidligere år. Jeg er ret sikker på at jeg kan finde dem igen i år.)
Heine Prilvang har vedhæftet dette billede
Kommentér

Heine Prilvang
#11 Kommentar postet d. 28-07-11 kl. 11:31. Emne: kantareltid
Hej igen.

Jorden er sandholdig og sikkert kalkrig ( ikke langt fra kalkgrubberne ) Hatten er glat som almindelig kanterell. Faktisk er det eneste der adskille den fra de almindelige farven ( i mine ukyndige øjne ) De komme samme sted hvert år og vokser under en relativ ny gran som er skudt op blandt eg/bøg.

Her et billede af undersiden.

kantareltid (Hej igen.

Jorden er sandholdig og sikkert kalkrig ( ikke langt fra kalkgrubberne )  Hatten er gla)
Heine Prilvang har vedhæftet dette billede
Kommentér

Torbjørn Borgen
#12 Kommentar postet d. 28-07-11 kl. 11:44. Emne: kantareltid
Det forekommer mig at der på - se linket HER blev indrapporteret sådanne lyserøde kantareller sidste år, jeg ved ikke af om der kom en afklaring?!

Når du finder den i år igen så lav meget gerne et tykt sporeaftryk - det gør du bedst ved at skære hatten fra stokken, læg den på et stykke hvidt papir med årerne (lamellerne) nedad under en kop, eller et glas i 48 timer og bedøm så farven.

Jeg fik engang en ordentlig portion hvide kantareller, der kom ingen bestemmelse ud af det, men sporestøvet var hvidt i modsætning til den gullige farve hos Almindelig Kantarel.

Kommentér

Heine Prilvang
#13 Kommentar postet d. 28-07-11 kl. 11:53. Emne: kantareltid
Hej Torbjørn.

Skal nok lave det til dig, når jeg fanger dem igen.

Tak for hyggelig dialog. Sig endelig til hvis du skal bruge flere kanterellbillider. Tænker jeg har et par hundrede..

Hilsen

Heine

Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator