Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#10 Svar postet d. 10-01-12 kl. 18:20. Emne: Kulhat
Se nu på de mørke områder af stokken begge to! den mangler den groft fibrede beklædning karakteristisk for arten! Dem stedvist hvide beklædning opfatter jeg som filt.

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet

Svaraktivitet:

(1191)
#11 Svar postet d. 10-01-12 kl. 18:28. Emne: Kulhat
Man skal ikke kigge for meget, så kommer man i tvivl Her et billede af min som jeg tog i forbifarten for at kunne huske den.

Jeg trækker mit bud tilbage.

Vh. Thomas

Kulhat (Man skal ikke kigge for meget, så kommer man i tvivl :-) Her et billede af min som jeg tog i forbifa)
Thomas Kehlet har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Erik Rald

Svaraktivitet:

(1145)
#12 Svar postet d. 10-01-12 kl. 18:34. Emne: Kulhat
Må være en Tragthat (Clitocybe). Ser ingen gaffeldelte lameller, men typisk Clitocybe-stokform og -beklædning. C. subspadicea passer med hatformen, men ikke med lamelfarven (for lys).

Besvar | Kommentér

Ebbe Kristensen
#13 Kommentar postet d. 10-01-12 kl. 19:41. Emne: Kulhat
Hej Alle

Tog mine billeder som dokumentation (ala Thomas), da jeg stod derude var det helt klar en Bægertragthat. MEN tænkte lidt, "det var da underligt i Nåleskov, og på denne årstid" hvorfor jeg tog den med hjem , syntes også den ser lidt forkert ud i den måde lamellerne slutter på stokken. Men efter en granskning af Atlas, hvor andre havde meldt Bægertragthat ind, her i januar, blev den tastet som en Bægertragthat, både her og på atlas.

Den bliver tørret, meldt på Atlas som Clitocybe, belæg sendes , så skal jeg nok følge op på tråden senere

Tak for jeres indlæg!

Vh. Ebbe

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#14 Svar postet d. 19-01-12 kl. 08:26. Emne: Kulhat
Hej alle

Så har krudtrøgen lagt sig, det var alligevel Alm. Bægertragthat som Frank og Thomas mente; selvom den snød både Erik og mig med sit tragthatagtige udseende. Men med de store, amyloide sporer (ca. 7.5-8 x 6 µm), så er der ikke noget at komme efter!

Jeg vil ikke bortforklare min fejlbedømmelse; men eksemplet viser endnu engang at det er nemmere at tage fejl når vi kun har et foto at forholde sig til, end når vi står med en indsamling i hånden!

mvh Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#15 Svar postet d. 19-01-12 kl. 08:26. Emne: Kulhat
Hej alle

Så har krudtrøgen lagt sig, det var alligevel Alm. Bægertragthat som Frank og Thomas mente; selvom den snød både Erik og mig med sit tragthatagtige udseende. Men med de store, amyloide sporer (ca. 7.5-8 x 6 µm), så er der ikke noget at komme efter!

Jeg vil ikke bortforklare min fejlbedømmelse; men eksemplet viser endnu engang at det er nemmere at tage fejl når vi kun har et foto at forholde sig til, end når vi står med en indsamling i hånden!

mvh Torbjørn

Besvar | Kommentér

Ebbe Kristensen
#16 Kommentar postet d. 19-01-12 kl. 17:03. Emne: Kulhat

Du behøver ikke forklarer noget Torbjørn.

Du har jo blot bevist (som du skriver) bestemmelse er lettest hvis man har svampen i hånden.

Tak for endelig bestemmelse.

Går ud fra jeg kan kikke den anden du modtog på Atlas, og at du lukker obserne på Atlas og kvalitetssikre mine obs her på FogN.

Hygge

VH.

Ebbe

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator