Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

19. marts 2012

Snæblen er en "Helt".

Nu har Tønder ugeblad igen forfattet en smædekampagne mod snæbelprojektet i Sønderjylland. Udgangspunktet er at Snæblen blot er en af-art af helt. Sådan er den også blevet beskrevet i alt det materiale jeg har læst og det er altså ingen nyhed.

Måske for dem som kun har læst overskrifterne.

Henrik Carl står frem på TV-Syd og forklarer at fiskene i Sønderjylland er helt og ikke snæbler. Snæblen uddøde for mange år siden.

Nu er jeg så nysgerrig efter hvad forklaringen på det er - er det noget med at de "snæbler" der levede i de Tyske vandløb havde et andet antal gællegitterstave end dem som lever i de Danske. Jeg har ikke købt fiskeatlasset men mon ikke han har beskrevet hvad det er han mener i den.

Henrik Carl har iøvrigt selv været med til at lave rødlisterne for fisk - fotograferet helt og kaldet dem for snæbler. Hvorfor kommer han først frem med hans argumenter nu, hvor atlasset kommer på gaden?

I mine øjne så er snæblen en "helt" - ikke mindst nu hvor Varde Å igen slynger sig :)


De senest indberettede arter i Naturbasen: