Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Margaretha Liebmann
#10 postet d. 18-01-07 kl. 07:39. Emne: Julemandens skæg?
Jeg kan godt huske sagen PE, du startede det hele! Ja, det undrer også mig at ingen har lagt det under mikroskop, for det udgår fra en eller anden substans, hvad den så end består af. Det kunne også være spændende at se strukturen på selve skægget. Men hvem har apparatur til det, det må i sagens natur vel foregå ude i det fri.

Jeg kan ikke forstå, at der ikke sidder nogen her i landet, eller i Norge/Sverige for den sags skyld, som ikke allerede har fundet ud af det, det må det gøre.

Kommentér

Morten DD Hansen
#11 postet d. 18-01-07 kl. 09:40. Emne: Julemandens skæg?
Og sidste års diskussion: - se linket HER

Kommentér

Ole B. Lyshede
#12 postet d. 18-01-07 kl. 10:11. Emne: Julemandens skæg?
Margaretha, du har ret i det du siger, men fænomenet optræder nu heller ikke på alle grene med Barksprængersvamp, og dem er der mange af i "min" skov. Hvis jeg render på nisseskæg skal jeg nok prøve, om der er noget der kan mikroskoperes, om der er tråde, der støtter isen f.ex.

Ole

Kommentér

Margaretha Liebmann
#13 postet d. 18-01-07 kl. 10:16. Emne: Julemandens skæg?
Det lyder meget fint Ole, der skal måske også tages prøver af de Barksprænger der ikke danner is. Gad vide om selve isen også skulle analyseres for at se om den indeholder andet end rent vand? Men det er jo meget at gøre ud af det. På den anden side er det et spørgsmål, der garanteret vil dukke op hvert eneste år, tror du ikke?

Det kunne jo være, at Mols-labbet har faciliteterne?

Kommentér

Flemming Larsen
#14 postet d. 18-01-07 kl. 19:32. Emne: Julemandens skæg?
Et par af de billeder, man kan se på John Martin Mjelde's link, viser at fænomenet ikke kun forkommer på grene. Derfor kan det nok ikke kun skyldes Barksprænger.

- se linket HER

- se linket HER

Kommentér

Erik Rald
#15 postet d. 18-01-07 kl. 22:31. Emne: Julemandens skæg?
Jeg vil ligeledes anbefale det sidste af John Martin Mjeldes links. Her gennemgår pensioneret geografiprofessor James Carter meget grundigt hele den videnskabelige forskning i Julemandens Skæg fra 1821 til i dag. Den forkaster den metafysiske forklaring med julemænd og nisser og understøtter den fysiske forklaring: at vand fryser til is, når det kommer ud i kulden. Der er gjort mange forsøg med Julemandens Skæg i laboratoriet. Det tilbageværende spørgsmål er, om der er en biologisk forbindelse. Det virker påfaldende, at alle europæiske observationer er gjort på dødt ved, mens en meget stor del af de nordamerikanske fund er gjort på stængler af urter, hvoraf mange tilhører kurvblomstfamilien. Måske kigger vi de forkerte steder efter Julemandens Skæg?

Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator