Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
28. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Sebastian Klein
#10 postet d. 22-01-07 kl. 14:45. Emne: Hvilken piber?
Der er mange, der har svært ved at skelne Bjerg og Skærpiber. Og det er altså heller ikke helt let.

Den fotograferede fugl har dog ikke særlig tydelig øjenbrynsstribe (som Bjergpiber normalt ville have), så har den et olivengrønligt skær på oversiden (det har Bjergpiber aldrig!) og desuden har den nogle temmelig kraftige flankestriber i kontrast til den let smudsige underside (Bjergpiber har som regel en mere svag flankestribning på ren hvid underside!).

mvh Sebastian

Kommentér

Jonna Nielsen
#11 postet d. 22-01-07 kl. 15:44. Emne: Hvilken piber?
Kære Sebastian

mine skærpibere har altså rødbrune ben, de burde have blåsorte, er det almindeligt?

mvh Jonna

Kommentér

Anni & Peter Nielsen
#12 postet d. 22-01-07 kl. 16:52. Emne: Hvilken piber?
Hej Jonna

Måske dette citat fra "Fugle i felten" om skærpibers ben, er til nogen nytte: "Bedste karakter er MØRKE BEN (på afstand mørkegrå, tæt på i stærkt lys rødbrune, især ungfugle og ynglefugle - men ikke lyserøde som f.eks. Engpibers)."

vh/Peter

Kommentér

Jonna Nielsen
#13 postet d. 23-01-07 kl. 08:15. Emne: Hvilken piber?
Tak alle for hjælp til skærpiberne. Jeg har set alle mine skærpibere igennem, der er ingen bjergpibere imellem.

Men jeg har en piber med hvid øjenstribe og lyse ben, fotograferet sammen med engpiberne i tangopskyllet.

Hvad er det?

Hvilken piber? (Tak alle for hjælp til skærpiberne. Jeg har set alle mine skærpibere igennem, der er ingen bjergpibe)
Foto: Jonna Nielsen
Kommentér

Jonna Nielsen
#14 postet d. 24-01-07 kl. 11:41. Emne: Hvilken piber?
Kære Peter

Det forvirrer mig stadig, for de to bjergpiberfotos jeg har set på disse sider har begge rødbrune ben

mvh jonna

Kommentér

Anni & Peter Nielsen
#15 postet d. 24-01-07 kl. 11:59. Emne: Hvilken piber?
Kære Jonna,

Jeg forstår godt din undren. Bjergpiber er genstand for megen diskussion i disse år, og dens kendetegn er først så småt ved at udfælde sig hos ornitologer herhjemme. Den har en helt særlig historie derved, at den først fra 1990´erne begyndte at optræde som regelmæssig vintergæst i DK.

Her er et billede hvor man kan se, at selv benfarvebetegnelsen "mørk" kan variere og skal tages med et gran salt - og at både grålys, mod- og medlys kan spille en drillende rolle: - se linket HER

Til gengæld kan man iagttage flere typiske kendetegn på fuglen her, bl.a. den tydelige øjenbrynsstribe. (Hvis dit foto fra d. 22.01 kl. 11.31 kunne lysnes, kunne man måske afgøre om der dybe inde i skyggen befinder sig en øjenbrynsstribe?)

vh/Peter

Kommentér

Jonna Nielsen
#16 postet d. 24-01-07 kl. 13:05. Emne: Hvilken piber?
billedet du referer til har nr 818 billedet efter nr. 819 kan være samme fugl, den er også ringmærket, men øjenstriben er ikke markant

mvh Jonna

Hvilken piber? (billedet du referer til har nr 818 billedet efter nr. 819 kan være samme fugl, den er også ringmærke)
Foto: Jonna Nielsen
Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator