Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Henrik Tranberg
#10 Kommentar postet d. 02-06-12 kl. 14:51. Emne: Maj-Gøgeurt?
kan ikke lige se noget, der rager ud!

bliver fingeren så holdt over forlængelsen af bladet i billede 4?

hvis de blomster er Maj-Gøgeurt, er det en meget stor variationsbredde!

mvh., Henrik

Besvar | Kommentér

Jimmy Lassen

Svaraktivitet:

(157)
#11 Svar postet d. 04-06-12 kl. 00:05. Emne: Maj-Gøgeurt?
Hej Vagn

Jeg er enig med Henrik. På billedet her mener jeg ikke man kan se, hvilken form løvbladene har. Billedet med støttebladenes ranceller er ikke brugbart, da man skal kunne se de enkelte celler tydelig. Det jeg hæfter mig mest ved, er den vinkel som læbens kanter udgår fra basis (ved sporemundingen), som er lille hos Kødfarvet Gøgeurt. Mindre sikre karakterer er flg. "hjælmens" størrelse (sammensat af de 2 kronblade og det ene bægerblad), er lille i forhold til læben. Læben ser tydelig smallere ud end længden, også når man tager i betragtning af at sidelapperne bøjer nedad. De lyse blomster peger også på Kødfarvet Gøgeurt. Læben ser dog tydelig 3-delt ud (hvad der kunne indikere majalis) - men den karakter kan også variere også en hel del.

Jimmy

Besvar | Kommentér

Vagn Rasmussen
#12 Kommentar postet d. 06-06-12 kl. 20:34. Emne: Maj-Gøgeurt?
Hej Jimmy.

I dag havde jeg lejlighed til at se på støttebladenes randceller. Der var hverken bølger eller takkker. Jeg havde et støtteblad fra en Maj-G til sammenligning. Der var takkerne tydelige.

Jeg så også nærmere på løvbladenes spidser. De lignede spidsen på en båd.

Det må vel betyde, at det er forsvarligt at rapportere Kødfarvet Gøgeurt på lokaliteten?

Mvh Vagn

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator