Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
31. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Erik Rald
#10 postet d. 07-02-07 kl. 12:35. Emne: Hvilken svampestruktur?
Jeg nævnte blot lidt af det, jeg ikke ved om ozonium. Jeg ved heller ikke, om der vides noget om den biologiske betydning af det. På Internettet står der, at man ikke kan kende ozonium fra de forskellige blækhattearter fra hinanden morfologisk, hvilket jeg tror på, det er svært nok at kende de pågældendes frugtlegemer selv ved mikroskopering af sporerne. Det er vanskeligt at afgøre, hvad der ikke er forsket i endnu, folk kaster sig over mange forskellige emner, men hvis det ikke har medicinsk eller på anden måde økonomisk betydning, skal man nok ikke regne med, at den pågældende del af naturen er udforsket. Der er mere ukendt end kendt derude og hverken penge eller folk til at finde ud af det. Se blot tråden om gallerne af Nodulisporium cecidogenes, hvor det var en dansker, der for nylig som den første fandt ud af, hvordan de ting hang sammen, selvom fænomenet synes at være ret almindeligt.

Fandt under researchen af emnet på Nettet en sjov oplysning om, at en anden anamorf til Hus-Blækhat er blevet isoleret fra menneskelig hud i Panama - se linket HER. Man skal dog ikke forvente, at der vokser blækhatte ud fra folk på de kanter! Men et eksempel på, hvad der gives penge til at forske i. Selv synes jeg bestemt, at ozonium-fænomenet burde udforskes nærmere.

Kommentér

Margaretha Liebmann
#11 postet d. 07-02-07 kl. 12:53. Emne: Hvilken svampestruktur?
Poul Evald, der er virkelig noget du kan gå ombord i!

I øvr. Erik har du så sandelig ret i, at der er mere ukendt end kendt ud i naturen, hvilket føles dybt frustrerende mange gange, når spørgsmålene hober sig op og man ingen svar kan finde. Det kan godt give lidt søvnløse nætter

Kommentér

Sylvia Rennison
#12 postet d. 07-02-07 kl. 20:11. Emne: Hvilken svampestruktur?
Hej folkens.

Jeg troede det var en slags mos jeg fandt i skoven i sidste uge. Michael har været flink og sendt mig til denne tråd.

Jeg er dog fuldstændig blank når det gælder svampelivet.

Men til foråret må jeg så kunne finde en hus-blækhat på denne træstamme. Det må jeg have "in mente".

Betyder det i virkeligheden, at det er svampens underjordiske del. som af én eller anden grund, viser sig på overfladen af træet?

Hilsen

Sylvia

Hvilken svampestruktur? (Hej folkens.
Jeg troede det var en slags mos jeg fandt i skoven i sidste uge. Michael har været fli)
Foto: Sylvia Rennison
Kommentér

Ole B. Lyshede
#13 postet d. 08-02-07 kl. 11:40. Emne: Hvilken svampestruktur?
Nej, det er ikke svampens underjordiske del. Der er stadig usikkerhed om hvad, det er. Blot har man konstateret en sammenhæng mellem disse trævler og Hus-Blækhat gruppen Så det er heller ikke sikkert at en "Hus-Blækhat" lige dukker op, men måske? mvh

Ole

Kommentér

Poul Evald Hansen
#14 postet d. 08-02-07 kl. 13:27. Emne: Hvilken svampestruktur?
Ja, men så har jeg et godt referenceobjekt i træstammen med ozoniet, jeg fandt ovre i Vestskoven få 100 meter fra, hvor jeg bor! Da jeg kiggede nærmere på den i går viste det sig at ozoniet dækkede ca. 40 pct. af overfladen på ahornstammestykket, der vel var ca. 3 meter langt og 25-30 cm. i diameter. Det var fortrinsvis de nederste dele og siderne af trækævlen, hvor ozoniet var. Det sad ret løst fast (omtrent som epifytisk mos) og kunne let pilles af i flager.

Poul Evald

Kommentér

Sylvia Rennison
#15 postet d. 08-02-07 kl. 15:22. Emne: Hvilken svampestruktur?
Der er nu ikke noget så spændende som "måske", hvornår skal der sættes kryds i kalenderen, for at se om der dukker en blækhat op? Jeg bor ikke lige i nærheden, og netop dette sted i skoven, er ikke på min sædvanlige rute, men jeg er ret sikke på, at jeg kan finde netop denne dynge træ igen, da den lå hvor stien er spærret af et væltet grantræ, som jeg kravlede over fordi jeg hader at gå tilbage.

Sylvia

Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator