Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jan Lindgaard Rasmussen

Svaraktivitet:

(999)
#10 Svar postet d. 19-06-12 kl. 22:35. Emne: Stor Flagspætte med unge
Hej - med erfaring som ringmærker er jeg helt enig med Peter i, at der ikke kan siges noget sikkert om kønnet ud fra billedet her, og i det hele taget generelt. De beskrevne oplevelser vil jeg tilskrive at de helt nyudfløjne unger ikke har færdiggroede fjerdragter. Jeg har netop i dag nydt to nyudfløjne rødstjertunger i min have, og den ene har knap nok groet halefjer, mens den anden har halvt groede halefjer. VH Jan.

Besvar | Kommentér

Evy Lindenborg
#11 Kommentar postet d. 20-06-12 kl. 21:41. Emne: Stor Flagspætte med unge
Tusinde tak for jeres entusiasme omkring emnet og mit spørgsmål.

Man kan vel udlede, at der er en forskel...måske

Jeg kan simpelthen ikke finde ud af om man acceptere alle svar, eller kun et?

Besvar | Kommentér

Jan Lindgaard Rasmussen

Svaraktivitet:

(999)
#12 Svar postet d. 20-06-12 kl. 23:15. Emne: Stor Flagspætte med unge
Hej - du kan acceptere alle, ingen, eller dem der bedst besvarer dit spørgsmål. VH Jan.

Besvar | Kommentér

Gerald Boisen

Svaraktivitet:

(266)
#13 Svar postet d. 21-06-12 kl. 02:27. Emne: Stor Flagspætte med unge
Jeg vover et øje og smider endnu en kævle på bålet.

Det bedste jeg har kunne finde på nettet om spætter er 1) sitet Woodpeckers of Europe:

- se linket HER

Citeret derfra om "Great Spottet Woodpecker":

Juvenile male: Has a larger, brighter red crown than juvenile female. The black border to the red crown is also less extensive than on females. Juvenile males show the first signs of the sexually diagnostic red nape patch after the first moult at the end of summer into autumn.

Juvenile female: Unlike adult female juvenile female has red crown patch, but the area of red is smaller than on juvenile male and thus the black border is broader. The under-tail coverts are pink and less extensive than on juvenile male.<i/>

og 2) - se linket HER

- hvor der på sider 2 og 3 glimrende via fotos illustreres kønsforskellene mellem ungspætterne.

Der synes derfor at være en vis konsensus inden for "spættelitteraturen" om, at der ER kønsforskel på ung-flagspætter - ligesom der i øvrigt er tydelig kønsforskel på sortspætter allerede inden de er flyvefærdige.

Mener i øvrigt det har været en god og nyttig debat, baseret på et godt spørgsmål - og vi er vist en del, der har lært noget i processen.

Så for min skyld grønne flag raden rundt

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6198)
#14 Svar postet d. 21-06-12 kl. 08:34. Emne: Stor Flagspætte med unge
Jeg mener at det fornuftigste er at konkludere at der KAN være en lille kønsforskel hos unge Store Flagspætter.

At der er en markant kønsforskel hos Sortspætte, kommer vel egentlig ikke sagen ved, for det er jo ikke bare en helt anden art, men en helt anden slægt...

Men som det link Gerald henviser til er forskellen meget lille hos Stor Flagspætte:

"Juveniles may be sexed in extreme birds: male with larger red crown (longer than 25 mm) than female (smaller than 25 mm).."

Citatet er beregnet for FUGLE I HÅNDEN (ringmærkning), og selv i hånden er altså kun "extreme birds" dvs. fugle i yderste ende af måleskalaen- mit gæt under 10%- og som ringmærkeren ovenfor bemærkede, er måltagning af det røde på issen, ikke noget der bruges særlig ofte (fordi de fleste individer alligevel er umulige at kønsbestemme ved måltagning)

I felten er den minimale GENNEMSNITLIGE forskel (som flere ovenfor har bemærket) HELT UBRUGELIG.

Min konklusion er således at Gerald''s påpegning af at forskellen vitterlig bruges af visse ringmærkere til at kønsbestemme de mest ekstreme tilfælde (men hvor størstedelen altså forbliver ubestemte), klart bør udløse et signal for accepteret svar.

Det gør ligeledes alle de svar, som gør opmærksom på det UMULIGE i at kønsbestemme fugle set i naturen

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6198)
#15 Svar postet d. 21-06-12 kl. 09:43. Emne: Stor Flagspætte med unge
Jeg skrev fejl i citatet.

Der skulle have stået: "smaller than 23 mm", men det er immervæk lidt ulogisk, at kun fugle med isseplet mellem 23 og 25 mm ikke kan kønsbestemmes, når det nu fremhæves at kun de mest ekstreme overhovedet KAN kønsbestemmes????

Måske en trykfejl, og der skulle have stået "smaller than 13mm", for det ville nemlig give meget mere mening.

Når Stor Flagspætte bliver holdt i hånden, rejser den iøvrigt (altid?) issefjerene, hvorfor målene af issepletten bliver væsentlig anderledes, end hvis der måles på en fugl med stram fjerdragt (eller en død fugl).

Er der mon taget højde for dette i den citerede bestemmelsesnøgle?

Jeg tvivler, for den virker som sagt både ulogisk/selvmodsigende

Jeg slutter mig derfor til Kim og Jan, når jeg fortsat blot opregner tre kategorier af Stor Flagspætte : Ungfugle, voksne hunner og voksne hanner......

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator