Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
28. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Louise Widenborg

Svaraktivitet:

(45)
#10 Svar postet d. 03-10-12 kl. 21:05. Emne: sodfarvet skærmhat?
Hej Eva.

Jeg syntes de ligner rødbladet ridderhat, som vokser i løvskove på kalkbund. "Hat: 2-8 cm, først hvælvet, siden udbredt, oftest med pukkel, tør, med sorte, fibrede skæl på en hvidlig baggrund, skællene tættest omkringhatmidten" Kan det være den?

Der er også gulplettet ridderplet, som kunne ligne, lyst brungrå til gråbrun og syntes ikke din ser spor brun ud.

Mvh. Louise.

Besvar | Kommentér

Jette Anitha Hansen

Svaraktivitet:

(3571)
#11 Svar postet d. 03-10-12 kl. 21:07. Emne: sodfarvet skærmhat?
Så er der vist ingen vej uden om Eva, den skulle smage ubehagelig bitter/skarp

For mig ligner den med de mørke fnuggede æg Stribet ridderhat, som vokser under Bøg på leret bund.

Vh Jette.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Eva Olsen
#12 Kommentar postet d. 03-10-12 kl. 21:09. Emne: sodfarvet skærmhat?
den vokser under bøg på leret jord og der er vist også en del kalk - den vokser meget tæt på herkules kæmpekølle og blodplettet koralsvamp, men, men jeg går ud og ofrer mine smagsløg

Besvar | Kommentér

Eva Olsen
#13 Kommentar postet d. 03-10-12 kl. 21:14. Emne: sodfarvet skærmhat?
den smager desværre ikke vildt skarpt en lille smule skarp eftersmag, men ikke noget at sammen ligne med fx. dunet mælkehat

Besvar | Kommentér

Louise Widenborg
#14 Kommentar postet d. 03-10-12 kl. 21:21. Emne: sodfarvet skærmhat?
Jette stribet har vel ikke skæl, som Evas svampe? - På fotoet i Danmarks svampe ser de helt glatte ens farved grå ud.

Både gulplettet og rødpladet ridderhat skulle lugte melagtigt, modsat stribet hvor der står stikkende jordagttigt.

Mvh. Louise.

Besvar | Kommentér

Eva Olsen
#15 Kommentar postet d. 03-10-12 kl. 21:29. Emne: sodfarvet skærmhat?
jeg kan ikke lugte den, men min kæreste siger den lugter af jord, så det er måske den stribede, men den har så mange skæl at den føles hel ru

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#16 Kommentar postet d. 04-10-12 kl. 07:06. Emne: sodfarvet skærmhat?
også lugtløs ved gennemskæring - og hvad med smagen?

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#17 Svar postet d. 04-10-12 kl. 07:43. Emne: sodfarvet skærmhat?
Jeg kom til at svare uden at have set den anden side - med det udseende og skarp smag, så er jeg helt med med på Stribet Ridderhat (Tricholoma sciodes), smagen bliver efter min mening værre og værre jo længere den opholder sig i munden Torbjørn

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator