Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
22. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Louise Widenborg
#10 Kommentar postet d. 09-10-12 kl. 21:59. Emne: Hvilke gullige svampe.
Hej Torbjørn.

Jordbundet må være noget morbund/sandjord - Jeg har ihvertfald fundet andre arter derude, som beskrives voksende der. - På den anden side har jeg også fundet en , som liger sortskællet-ridderhat til forveksling derude (Ved ikke om der findes forvekslings mulighedder til den??), som også skulle vokse på kalkbund. Jeg har bare endnu ikke fået lagt den her ind.

Det må være noget lig den samme slags jord, som er på melby overdrev, da stederne kun ligger et stykke fra hinanden.

I alt fald har jeg et tørret eksemplarer af begge to, hvis det skulle vise sig relevant, ved en senere lejlighed.

Jeg har godt tænkt på at oprettet mig på svampeatlas. Jeg skal bare lige have tid og overksud til at sætte mig ind i det

Besvar | Kommentér

Louise Widenborg
#11 Kommentar postet d. 09-10-12 kl. 22:10. Emne: Hvilke gullige svampe.
De stod tættest på birketræer. Tror der var birk, røn, gran og fyr i relativ nærhed. Muligvis kan der være andre.

De er fundet ikke langt fra koglepigsvampene. Der er taget billede af den 15:13, og af ridderhatten 15:19.

Mvh. Louise

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#12 Svar postet d. 09-10-12 kl. 22:21. Emne: Hvilke gullige svampe.
Hej igen

Økologien peger i hvertfald ikke på Tricholoma sulphurescens, men faktisk heller ikke på Svovl-ridderhat, som er en muldbundsart under bøg. Jeg vil spørge mig til råds hos jacob Heilmann-Clausen,, som er ekspert i ridderhatte.

mvh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Søren Rosendal Jensen
#13 Kommentar postet d. 10-10-12 kl. 13:54. Emne: Hvilke gullige svampe.
Thomas,

Når du siger svovlagtig lugt, så ved jeg at svovl næsten ikke lugter af noget. Mener du svovlbrinte? - Prutter, rådden tang, eller lign?

- Søren

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#14 Svar postet d. 10-10-12 kl. 14:28. Emne: Hvilke gullige svampe.
Hej Søren

Den hedder Svovl-ridderhat (først og fremmest) på grund af farverne! - ikke lugten, der er stærk, ubehagelig, noget i retning af "lysgas". Jeg mener at huske at den tidligere blev kaldt Svovgul Ridderhat, egentlig et meget bedre, beskrivende navn. Der er muligvis en komponent af svovldioxid i lugten, men det skal erfares, svampelugte er ofte komplekse og svære eller umulige at beskrive med dækkende, sammenlignende ord.

mvh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Søren Rosendal Jensen
#15 Kommentar postet d. 10-10-12 kl. 14:38. Emne: Hvilke gullige svampe.
Torbjørn,

Fint nok - det var præcis det, jeg spurgte om.

- Søren

Besvar | Kommentér

Louise Widenborg
#16 Kommentar postet d. 10-10-12 kl. 15:13. Emne: Hvilke gullige svampe.
Det nærmest beskrivende ord jeg kan komme in tanke om er syrligt metalisk, men altså, hvordan er den lugt?

Jeg har taget nogle billeder, af en indtørret svamp, så i kan se hvor gul, den stadig er.

Ps. i baggrunden har jeg lagt noget neongult pap, så farven på svampen bedre kan sammenlignes.

Mvh. Louise.

Hvilke gullige svampe. (Det nærmest beskrivende ord jeg kan komme in tanke om er syrligt metalisk, men altså, hvordan er den)
Foto: Louise Widenborg 10-10-12.
Besvar | Kommentér

Louise Widenborg
#17 Kommentar postet d. 10-10-12 kl. 15:19. Emne: Hvilke gullige svampe.
Svampen er nok blev lidt mere gullig, når nu den er tørret, men jeg syntes svampen ser blegere ud end virkligheden, på de billeder fra fundstedet.

Hvilke gullige svampe. (Svampen er nok blev lidt mere gullig, når nu den er tørret, men jeg syntes svampen ser blegere ud en)
Foto: Louise Widenborg 10-10-12.
Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator