Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
3. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Henrik Tranberg

Svaraktivitet:

(1832)
#10 Svar postet d. 16-10-12 kl. 17:11. Emne: Frost sneglehat uden frost.
hej Torben et al.

pr. efterkrav mente jeg s´føli, at det vitterligt (for at citere Morten Olsen i anledning af aftenens fodboldskamp) er Frost-Sneglehat (men man ved jo aldrig, om der via DNA-sekvensanalyse er fundet en dobbeltgænger - eller den har fået nyt navn (eller begge dele)!!)

heldigt for dig, at der da vist stadig er flere fuglekøjer på Fanø

Frost-Sneglehat indgik, så vidt jeg husker, i Jan Vesterholts danske artikel om nogle hollandske svampe, der var gået tilbage i slutningen af forrige årtusinde (artikel i URT ca. 2000, bliver checket) (men Torbjørn ved det garanteret på fående stod!)

knæk & bræk, Henrik

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#11 Svar postet d. 16-10-12 kl. 18:05. Emne: Frost sneglehat uden frost.
Jeg kender ikke artiklen i Urt, men der var noget i et ældre no. af Svampe, med en senere opfølgning. Det korte og det lange er at Frost-sneglehat har det fint i DK I modsætning til i Holland, se Svampe 33 (1996) og 64 (2011). I den sidste artikel kaldes den "ret sjælden" bedømt på de to første atlasår; men det er i virkeligheden givetvis for restriktivt, jeg tror at Jan Vesterholts dom fra 1996, som "ret almindelig" har meget mere på sig!

Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg

Svaraktivitet:

(1832)
#12 Svar postet d. 17-10-12 kl. 14:37. Emne: Frost sneglehat uden frost.
ja, artiklen var "Hvordan går det med Frost-Sneglehat?" (også om mange andre arter) i SVAMPE 33 - og den var citeret i en opsamlende artikel i særudgaven af URT om naturregistrering i 2000 (forfatter ligeledes Jan Vesterholt)

jeg har nu næppe set Frost-Sneglehat mere end en halv snes steder i Det Fynske Ørige i de godt 30 år, jeg har futtet rundt efter svampe her, men det kunne hænge sammen med, at man skyr visse private sommerhushaver med spredte fyrretræer - eller (hvis man ikke skyede dem), at de samme havers kun lidet infiltrerede oprindelige græslandsvegetation er blevet gravet op og erstattet med Rajgræs, gosh

mvh., Henrik

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator