Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
6. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Torbjørn Borgen
#10 Kommentar postet d. 17-10-12 kl. 20:36. Emne: Violet svamp på fyr?
Ps. Der kommer ikke noget svar når jeg indtaster Høgsholt skov på svampeatlas, det kan være en fejl, men også skyldes at der ikke ligger fund derfra. Derfor er en præcisering af stedet særlig vigtigt

Besvar | Kommentér

Niels Erik Simonsen
#11 Kommentar postet d. 17-10-12 kl. 21:09. Emne: Violet svamp på fyr?
Hej allesammen. Grunden til at jeg nævner i morgen torsdag er at jeg vil tage tilbage til træet og sikre mig træarten 100%, -jeg vil tage det gode kamera med og forhåbentlig få nogle brugbare fotos af både svamp og træ (det var løbet tør for strøm sidst, så det var lommekameraet jeg brugte). Høgsholt (skov) er beliggende mellem Tommerup og Tommerup stationsby på Fyn og hører under Brahesborg (ved Assens). Eva har i øvrigt ret i at barken hverken er bøg eller eg, men nåletræ. Det er det jeg vil gå ud og få bekræftet i morgen samt notere mig stedets økologi. Torbjørn, prøv kun at taste Høgsholt.

Simon

Besvar | Kommentér

Niels Erik Simonsen
#12 Kommentar postet d. 17-10-12 kl. 21:14. Emne: Violet svamp på fyr?
Jeg tager noget af svampen med hjem i morgen for en sikkerheds skyld tænkte jeg, men er det en god idé og kan det sendes med posten om nødvendigt, hvis f.eks. Torbjørn har lyst til at se nærmere på det?

Simon

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#13 Svar postet d. 17-10-12 kl. 21:20. Emne: Violet svamp på fyr?
Tak Simon!

Der er to lokaliteter med Høgsholt, den ene kun denette navn, den anden ligger ved Vejle og hedder Høgsholt ved Østengård. Der er kun meget gamle fund fra din lokalitet på svampeatlas, så det ville være meget fint at få flere lagt ind derfra!

Jeg har lige checket fotografierne på svampeatlas, der er flere af dem som ligner Violet Bævreskive på en prik, så den tror jeg på nu. Jeg vil foretrække at du venter med at lægge den ind på f&n til den er bekræftet på svampeatlas, ellers kan det blive dobbelt arbejde, hvis det - meget mod forventlning - skulle vise sig at være forkert Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#14 Svar postet d. 17-10-12 kl. 21:24. Emne: Violet svamp på fyr?
Jo, send dem bare, jeg ser på dem dog nok først til november, hvor jeg har bedre tid. Det vil være godt og lærerigt at få det afklaret

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Niels Erik Simonsen
#15 Kommentar postet d. 17-10-12 kl. 21:27. Emne: Violet svamp på fyr?
Jeg venter helt sikkert til obs. er verificeret 100%. Hvordan sendes de bedst og sikrets,- er en plastpose godt nok som container sammen med boblekuvert?

Simon

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#16 Svar postet d. 17-10-12 kl. 21:31. Emne: Violet svamp på fyr?
Når svampe er frisk, så læg den ind i lidt køkkenrulle, og evt, en lille tændstikæske, endelig ikke i plastic, så går de hurtigt til!

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Niels Erik Simonsen
#17 Kommentar postet d. 18-10-12 kl. 17:22. Emne: Violet svamp på fyr?
Så har jeg været på en længere skovtur (8,2 km.) takket være dårligere hukommelse end jeg kunne huske Nå, men jeg fandt selv samme træstub med selv samme svamp og fik taget en ny serie fotos. Jeg har taget svampen med hjem og har taget en lille prøve af stubben og det er her i eftermiddag afsendt til Torbjørn. Jeg er absolut ikke sikker på værtstræet mere, jeg tror barken har snydt mine øjne så lige nu hælder jeg mest til Bøg, men det kan prøven formentlig afgøre med sikkerhed.

Simon

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#18 Svar postet d. 19-10-12 kl. 15:14. Emne: Violet svamp på fyr?
Hej igen!

Tak for materialet, det kom frem i god stand. Såvidt jeg kan se er det hverken en Ascotremella eller en Ascocoryne, men materialet ser ud til at være en ukønnet form af noget andet. Jeg så ikke de forventede sporesække (Asci), men nogle smalle trælignende strukturer, fra hvis ender der kom nogle korte "sporer" (egentlig konidier) frem c. 3 x 1 µm. Jeg vil prøve at kontakte nogle som har arbejdet grundig med sæksvampe. Jeg tror ikke den kan bestemmes i det ukønnede stadium, men det kan være vi kan komme det nærmere endnu.

Jeg har lagt materialet og træprøven på tørreapperatet, hvis det skal ud af huset til en kender af denne gruppe.

mvh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Niels Erik Simonsen
#19 Kommentar postet d. 19-10-12 kl. 16:42. Emne: Violet svamp på fyr?
Godt det kom velbeholdent frem, glæder mig til resultatet.

Simon

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator