Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Eva Olsen

Svaraktivitet:

(1048)
#10 Svar postet d. 24-10-12 kl. 20:02. Emne: Hvad hedder den planter ?
Jeg tror Jens Christian har en pointe

Besvar | Kommentér

Allan Bergmann Jensen
#11 Kommentar postet d. 25-10-12 kl. 18:09. Emne: Hvad hedder den planter ?
Solsortene i min have er ellevilde med frugterne fra vores taks, så mon ikke man kan gå ud fra, at de ikke er giftige for dem?

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(6838)
#12 Svar postet d. 25-10-12 kl. 18:14. Emne: Hvad hedder den planter ?
Taks har ikke frugter, men frø, da det er en nøgenfrøet plante. Det røde legeme kaldes en frøkappe og er for så vidt en del af frøet. Det er ganske rigtigt, at det skal spises af fugle, og at frøet passerer fuglens tarmkanal uden at skades.

Ole

Besvar | Kommentér

Allan Bergmann Jensen
#13 Kommentar postet d. 26-10-12 kl. 00:33. Emne: Hvad hedder den planter ?
Hej Ole

Jeg troede at ordet frugt blev brugt i meget bred forstand som en fællesbetegnelse for frø, bær, nødder, skulpe mm. Jeg synes at kunne huske formuleringer som "Plantens frugt er en nød (frø, bær, skulpe etc.)". Er jeg helt forkert på den her?

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(6838)
#14 Svar postet d. 26-10-12 kl. 09:39. Emne: Hvad hedder den planter ?
"Frugt" bliver ofte (mis)brugt i bred forstand. Botanisk er den knyttet til de dækfrøede planter, som jo har en frugtknude. Den findes ikke hos nøgenfrøede, der oftest har kogler, der altså ikke er frugter. De 4 hovedfrugttyper er:

1. Kapsel, tør opspringende frugt (f.ex. skulpe, bælg m.fl.)

2. Nød, tør uopspringende frugt.

3. Bær, saftig uopspringende frugt med frøene indlejret.

4. Stenfrugt, saftig uopspringende frugt, hvor frugtknudens inderste del danner en STEN, som omgiver frøet (frøene).

Ole

Besvar | Kommentér

Carlos Hernandez Garrido
#15 Kommentar postet d. 26-10-12 kl. 10:32. Emne: Hvad hedder den planter ?

Og en slags undtagelser, der viser, at naturen ikke altid vil opføre sig som angivet i lærebøgerne:

Opspringende bær hos Momordica charantia

Uopspringende kapsler, her bælge, hos Johannesbrødtræ

Opspringende stenfrugter (ikke i alle tilfælde) hos Pistacie; hos Mandel og Valnød kan det ydre saftige eller trævlede lag falde af. Hos Tørst, Daddel og Liguster er stencellegagetså tyndt, at frugttypen ligner bær.

Brombær har små stenfrugter samlet sammen i små frugtstande, der falder af sammen med en kødet blomsterbund. Hos Hindbær følger blomsterbunden ikke med.

Jordbær har nødder samlet sammen i frugtstande, der sidder på en saftigt blomsterbund.

Rose har en krukkeformet og saftig blomsterbund, der omslutter en frugtstand bestående af nødder.

Blomsterbunden kan være vokset sammen med frugten, som f.eks. hos Æble, Havtorn.

Morbær har små frugtstande, hvor den kødede del hovedsageligt udgøres af blosteret.

Der er rigeligt med eksotiske tilfælde.

Mvh Carlos

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(6838)
#16 Svar postet d. 26-10-12 kl. 10:57. Emne: Hvad hedder den planter ?
Ja, fint, Carlos. Så frugten hos Morbær og også Havtorn er en nød.

Ole

Besvar | Kommentér

Allan Bergmann Jensen

Svaraktivitet:

(4)
#17 Svar postet d. 26-10-12 kl. 19:23. Emne: Hvad hedder den planter ?
Tusind tak, Ole og Carlos, for uddybende svar - det gav mig klarhed over sagen.

mvh

Allan Bergmann

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator