Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Marita Gulklett
#10 Kommentar postet d. 30-10-12 kl. 09:12. Emne: Hvilken plante?
Dette billede blev taget i sommers af plante 1 på Suðuroy

Hvilken plante? (Dette billede blev taget i sommers af plante 1 på Suðuroy)
Marita Gulklett har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Marita Gulklett
#11 Kommentar postet d. 30-10-12 kl. 09:14. Emne: Hvilken plante?
Og sådan så samme plante ud i oktober

Hvilken plante? (Og sådan så samme plante ud i oktober)
Besvar | Kommentér

Marita Gulklett
#12 Kommentar postet d. 30-10-12 kl. 09:56. Emne: Hvilken plante?
Her er en typisk Atriplex fra Nólsoy

Hvilken plante? (Her er en typisk <i>Atriplex</i> fra Nólsoy)
Besvar | Kommentér

Marita Gulklett
#13 Kommentar postet d. 30-10-12 kl. 09:59. Emne: Hvilken plante?
Og et nærbillede af samme Atriplex fra Nólsoy

Hvilken plante? (Og et nærbillede af samme <i>Atriplex</i> fra Nólsoy)
Besvar | Kommentér

Marita Gulklett
#14 Kommentar postet d. 30-10-12 kl. 10:00. Emne: Hvilken plante?
Og et nærbillede af en anden Atriplex fra Nólsoy

Hvilken plante? (Og et nærbillede af en anden <i>Atriplex</i> fra Nólsoy)
Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#15 Kommentar postet d. 30-10-12 kl. 11:14. Emne: Hvilken plante?
Billederne #8 og #14 viser de modne, fortykkede forblade så godt, at jeg mener bestemmelsen til arten Tykbladet Mælde er sikker nok.

Den art er variabel, og jeg synes ikke der er noget i vejen for, at alle dine billeder kan være af den art.

Nogle af fotografierne kunne dog ligesågodt forestille en udgave af arten Spyd-Mælde, bedømt ud fra billedet alene. Men i betragtning af, at den art ikke er kendt fra Færøerne, så er sådan en ID meget usandsynlig.

hilsen fra HENRY

Besvar | Kommentér

Marita Gulklett
#16 Kommentar postet d. 30-10-12 kl. 11:59. Emne: Hvilken plante?
Hej Henry

Tænker du på fotografierne nr. 12 & 13 vedrørende Spyd-Mælde?

En ting er sikker - hverken du eller jeg kan tage det for givet, at planten ikke findes her, blot fordi den ikke før er registreret her. Nogen skal finde planten, før den kan blive registreret.

Vi har før fundet en ny plante for Færøerne - læs under Botanik på vores hjemmeside - se linket HER

I sommers fandt vi også 2-3 bregner, som ikke er registreret før på Færøerne, de er ved at blive undersøgt af eksperter.

Hilsen Marita

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#17 Kommentar postet d. 30-10-12 kl. 13:29. Emne: Hvilken plante?
Hej Marita

Jo. Netop.

For eksempel #12 og #13 kunne lige så godt forestille arten Spyd-Mælde. Formentlig kan man ikke bestemme de to arter sikkert fra hinanden, uden at se på modne forblade. Jeg kan i hvert fald ikke gøre det.

Så ID for bl.a. de to billeder er uafgjort.

Det var kun ud fra en sandsynligheds-betragtning, at jeg gætter på, at alle billederne nok er af arten Tykbladet Mælde. Jeg synes ikke, at der er noget i vejen for det.

Og jeg er fuldstændig enig i, at man kan risikere at finde plantearter, der ikke står nævnt i florabogen. Men så skal man kunne se kendetegn, som beviser, at det IKKE er nogen af de arter, som allerede er medtaget. Eller måske kunne man overveje at beskrive en helt ny art, som passer på materialet. Dette kræver dog, at man finder en redaktør, som vil godkende publiceringen af et nyt artsnavn, baseret på fundets individuelle forskelle. Men teoretisk set kunne man jo have fundet en hidtil ubeskrevet art. Det er bare usandsynligt.

Både Spyd-Mælde og Svine-Mælde burde kunne gro på Færøerne, hvis de da kan finde frem til voksestederne med de rigtige kår.

Og det glæder mig, at I er nogen, der tager ud for at finde de oversete eller nyindvandrede arter.

stor hilsen fra HENRY

Besvar | Kommentér

Marita Gulklett
#18 Kommentar postet d. 02-11-12 kl. 12:03. Emne: Hvilken plante?
Hej Henry

Helt enig!

Jeg kan se, at jeg ikke kommer til bunds med artsbestemmelsen af nogle af plantene her og nu; men jeg er da blevet en del klogere (håber jeg) via Jer.

Mange tak for hjælpen.

Mange hilsner,

Marita

Besvar | Kommentér

Carlos Hernandez Garrido
#19 Kommentar postet d. 02-11-12 kl. 17:58. Emne: Hvilken plante?
Hej Marita og Henry

#14: Det ser ud til at blomsten øverst til venstre er stilket,hvilket kunne tyde på at det er A. glabriuscula X longipes. Var der endnu mere langstilkede blomster længere nede mod midten af planten?

Her et par link:

- se linket HER

- se linket HER

Det ser ud til at variationen blandt Mælderne er lidt kompliceret.

Mvh Carlos

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator