Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
27. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#10 Svar postet d. 01-11-12 kl. 22:41. Emne: Rød trævlhat?
Forskellene imellem dem ligger i høj grad på hatkarakterer: Kastanie-ridderhat har klæbrig, noget radiært indvokset trådet, og efter min erfaring noget skinnende i tør tilstand, farven er (kødfarvet) rød-brunlig.

Skællet Ridderhat er tør og fint skællet, nærmest kastaniebrun.

Ko-ridderhat er mere orangebrunlig, har filtet-skællet hat og beklædninrgen er længere end hatrandet, og lukker mere eller mindre ind til stokken på unge eks.

det er arter som jeg er fortrolig med i felten! - Jeg nævnte også at det altid er et ekstra filter at se på fotos.

Louises svamp er meget nedslidt, jeg mente i første omgang at det var Skællet Ridderhat, men det højstokkede eks. på andet foto med forlænget rand bragte mig lidt i tvivl. Louises sidste foto har fremmedartede gule lameller (forkert belysning?), men er tydeligt radiært fibret skællet og passer i farve med Ko-ridderhat. Alt i alt mener jeg nu at det er den art. Kastanie-ridderhat kommer overhovedet ikke på tale her, jeg beklager hvis jeg ikke udtrykte det tydeligt fra starten af!

.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Louise Widenborg
#11 Kommentar postet d. 01-11-12 kl. 23:18. Emne: Rød trævlhat?
Tak for alle jeres svar og kommentarer.

Farverne på foto fremstår ikke. De er taget i aften under mine spisebords lamper - De var mere for at vise hattens struktur. Lamellerne er hvidlige, men småbrunlige, nu hvor den er et døgn gammel. Hatten stadig rødbrun.

Farvemæssigt, så syntes jeg den passer fuldstændig med kastanie-ridderhatten, så kan sagtens forstå tanken.

Jeg er nu dog ret overbevist om at du har ret i ko-ridderhat Torbjørn efter jeg fandt disse billeder. De ligner jo mine fudstændigt, både farve og struktur mæssigt. Hjemmesiden må være ret troværdig.

- se linket HER

Farver og hatstruktur er fuldstændig det samme.

Kan den accepteres som værende ko-ridderhat Torbjørn?

Mvh. Louise.

Besvar | Kommentér

Louise Widenborg
#12 Kommentar postet d. 01-11-12 kl. 23:24. Emne: Rød trævlhat?
P.s. Torbjørn. Læremæssigt, hvorfor er svampene på de to øverste foto så gamle/hærgede? - For mig at se, var de ganske friske og saftige. De 2 små, er jo langt fra færdig udviklede endnu?

Nogle svampe ved jeg nok godt, er på deres sidste, men forsøger med id noglegange alligevel, og det er klart blevet bedre med erfaringen, men disse syntes jeg var helt friske og overvejede slet ikke, om de var over sidste salgs dato.

Mvh. Louise.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#13 Svar postet d. 02-11-12 kl. 08:13. Emne: Rød trævlhat?
Hej Louise

Ja nu er jeg helt tryg ved at kalde den Ko-ridderhat

Du har ret i at hjemmesiden viser typiske eks. af denne art!

Jeg kan godt forstå at du undrer dig over min "dom" over eksemplarerne. De ser ret friske ud bortset fra med hensyn til hatovoerfladen. Beklædningen ser ud til at være faldet sammen, læg mærke at der ikke er fibre der krummer opad som delvist på det foto du henviser til - det er lidt ligesom at det er svært at genkende frisuren på hår der er uredt gennem flere dage - det klasker også sammen !)

mvh. Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jacob Heilmann-Clausen

Svaraktivitet:

(7)
#14 Svar postet d. 02-11-12 kl. 10:51. Emne: Rød trævlhat?
Det er tydeligvis en ko-ridderhat med den tottede hatrand

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet
#15 Kommentar postet d. 02-11-12 kl. 11:46. Emne: Rød trævlhat?
Tak for forklaring Jacob og Torbjørn. Fint at vide det er hatranden man skal have i fokus her.

Vh. Thomas

Besvar | Kommentér

Louise Widenborg
#16 Kommentar postet d. 02-11-12 kl. 19:09. Emne: Rød trævlhat?
Tak for alle jeres svar

Dejligt med endnu en ny art i arkivet.

Rart med skille karakteren, for jeg syntes godt nok kastanie og ko-ridderhat kan ligne hinanden, så dejligt det blev afklaret

Mvh. Louise.

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator