Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
28. marts 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Gerner Jensen
#10 Kommentar postet d. 04-11-12 kl. 13:31. Emne: Gråbrun knippesvamp på jorden
Tak for de mange indlæg.

Jeg bemærkede ingen lugt ved de friske svampe. Jeg har det gennemskårne, nu tørrede eksemplar, liggende her, og der er ingen lugt. Hathuden på det tørrede eksemplar er nemt at rive over - absolut ikke sejt.

Hvis ikke dette er nok til bestemmelse, må den forblive ubestemt.

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet
#11 Kommentar postet d. 04-11-12 kl. 13:47. Emne: Gråbrun knippesvamp på jorden
Hej Gerner, Poul Evald og Torbjørn, jeg var lige ude et par timer (vestskoven) og fandt noget lignende, så håber jeg må være med på bestemmelses tråden her.

Min er fra nål, har mild smag, tynd hathud der er mulig at rive af. Lugten svag med en anelse agurk i, dette er mig og Hanne enige om.

Kan jeg gøre noget for at komme videre Torbjørn ?

Vh. Thomas

Gråbrun knippesvamp på jorden (Hej Gerner, Poul Evald og Torbjørn, jeg var lige ude et par timer (vestskoven) og fandt noget lignen)
Thomas Kehlet har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#12 Svar postet d. 04-11-12 kl. 14:24. Emne: Gråbrun knippesvamp på jorden
Gerner, på den baggrund tror jeg at din er Lyophyllum decastes - der p.t. er uden dansk navn) mens din Thomas mener jeg må være Røggrå (Lyophyllum fumosum), bedømt på at agurk ligger meget tæt på "svampe-mellugt", men jeg synes faktisk også at farven er forskellig, om vi så kan lægge noget i det? I begge tilfælde vil jeg anbefale at I lægger dem på Svampeatlas, det kan være at TL har en sjette sans Torbjørn

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet
#13 Kommentar postet d. 04-11-12 kl. 14:48. Emne: Gråbrun knippesvamp på jorden
Hej Torbjørn. Mine er ved at være tørre nu og har fået den vanlige røggrå farve. Tror også på røggrå gråblad men rart lige at få det vendt. Tak for hjælpen.

Vh. Thomas

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#14 Kommentar postet d. 04-11-12 kl. 15:59. Emne: Gråbrun knippesvamp på jorden
Jeg har lagt min på atlas

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#15 Kommentar postet d. 22-11-12 kl. 16:31. Emne: Gråbrun knippesvamp på jorden
På Atlas er min svamp nu blevet rettet til L decastes - uden kommentarer eller oplysning om, hvem der har rettet.

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet
#16 Kommentar postet d. 22-11-12 kl. 16:39. Emne: Gråbrun knippesvamp på jorden
Hej Gerner. Så ser det ud til alle er enige i decastes så tillykke med den , jeg leder videre. Og tak for tilbagemelding

Vh. Thomas

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#17 Svar postet d. 22-11-12 kl. 16:43. Emne: Gråbrun knippesvamp på jorden
Ja, men så vil jeg også sige tillykke med opklaringen, og på fokusering af at der er mere end en art i gruppen Torbjørn

(god weekend, beklager at jeg ikke får tid til at komme til Næstved - det er hektisk med arbejde her i øjeblikket).

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator