Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Eva Hansen
#10 Kommentar postet d. 29-12-12 kl. 01:47. Emne: Live ustream fra mit fodrebrædt
Den viden har jeg fra min dyrlæge da jeg stod med en fugl der døde af at æde marcipan.

Og i øvrigt bør man tilsigte, at det man fodrer fugle med ligger så tæt på deres naturlige foder som muligt, og derunder hører ikke marcipan

Kommentér

Anders Olsen
#11 Kommentar postet d. 29-12-12 kl. 09:39. Emne: Live ustream fra mit fodrebrædt
Jeg fandt en ny driver til mit kamera i nat og kan nu vise et bedre billede.

Marcipan bliver flydende og løber ned på jorden, når det regner, fordi glykosen suger vand. Hvis fugle drikker vand eller blander fordøjelsesvædsker i føden, på vej igennem fordøjelseskanalen, vil det nok også opløse M.

Jeg er ked af at din fugl døde og det kan godt være at din dyrelæge havde ret, når det gælder din fugl.

Jeg tror dog ikke at de gælder for alle fugle, ellers ville de munke, som spiste marcipan hele sidste vinter ikke have levet i flere måneder.

Fugle i naturen kan frit vælge føde og det er svært at vide hvor meget M. de får hver. De får formodentlig også mange andre ting, heriblandt føde de finder i naturen.

Jeg har støbt nogle fuglestænger, i paprør, som kommer ud og hænge, når de er blevet faste.(se sidste års videoer). De består af fuglefrø-blanding, 5% solsikkekærner, 10% hakkede hasselnødder holdt sammen af palmin.

Palmin smelter ved kropstemperatur og modvirker forstoppelse, ifølge en vejledning om at give spiseolie til fugle med forstoppelse, som jeg fandt i min søgning på emnet "fugle forstoppelse".

- se linket HER

Kommentér

Claes Theilgaard
#12 Kommentar postet d. 29-12-12 kl. 11:22. Emne: Live ustream fra mit fodrebrædt
Tak for linket

Så må jeg da se at anskaffe mig sådan en!

Kommentér

Johnny Hedegaard
#13 Kommentar postet d. 29-12-12 kl. 15:55. Emne: Live ustream fra mit fodrebrædt
Først tak for en mulighed for at følge foderbrædtet live.

Så er der opstået en dialog om fodring. Som udgangspunkt vêd jeg ikke noget om forstoppelse hos fugle.

Een død fugl er ikke noget statistisk bevis for, at FUGLE ikke kan tåle marcipan. Men når det tilsyneladende følges op af en dyrlæges uddannelses-, erfarings- og evidensbaserede udtalelse, er der åbenbart i det mindste en risiko for, at fugle generelt og statistisk set ikke kan tåle marcipan.

At en bestemt fugleart er fast gæst ved foderbrædtet vinteren igennem, er ikke noget særligt stærkt argument for, at FUGLE kan tåle marcipan.

Medmindre det er ringmærkede fugle, eller på anden måde individuelt genkendelige fugle (som er optalt), er der ikke noget som helst bevis for, at det er de samme fugle, der vender tilbage. Og hvad med de fugle, der ikke vender tilbage - er de blot fløjet et andet sted hen, eller er de døde af forstoppelse? - Eller: Hvis een art evt. skulle kunne tåle marcipan, er det så argument nok til at udsætte de, der ikke kan tåle marcipan for denne kost?

Jeg véd stadig ikke noget konkret om forstoppelse hos fugle forårsaget af marcipan. Nettet giver intet svar. (Men det giver f.eks. heller svar på, om fugle kan tåle lakridskonfekt, som en mine venner gav sin Grå Jaco). Der er sikkert færre svar end spørgsmål på nettet.

Argumentationen hér på tråden giver imidlertid ikke umiddelbart nogen fornuftbaseret grund til at fodre fugle med marcipan.

M.v.h.

Johnny H.

Kommentér

Anders Olsen
#14 Kommentar postet d. 07-01-13 kl. 00:23. Emne: Live ustream fra mit fodrebrædt
jeg har spurgt om marcipan til vilde fugle hos Dansk ornitologisk forening(Michael Aagaard).

Dette er svaret:

Hej Anders

Michael har lige videresendt dit spørgsmål til mig.

Jeg kan absolut heller ikke se at der skulle være noget farligt ved at fodre med marcipan, dog kan jeg ikke komme op med nogle konkrete beviser. Vi har dog aldrig hørt om nogle fugle der er døde af det, og blandingen er som du skriver ganske ufarlig.

Hvis substansen tilmed bliver opløst af regnen, er det jo heller ikke fordi at det er for klistret og fedt når fuglene spiser det. Og når det er frost vil substansen være så hård, at de ikke kan spise særlig meget af gangen. Generelt er det jo ikke sådan at fuglene æder store mundfulde, så jeg tror altså på ingen måde at det kan generer deres fordøjelse. De vilde fugle forbrænder formodentlig også meget mere energi end en burfugl, og marcipanen vil derfor blive sat hurtigt til værks. Men som sagt har vi ingen beviser for hverken det ene eller det andet, men en meget stærk overbevisning om at det ikke er skadeligt for vilde fugle. Dog skal det nævnes at fuglene også kan dø af at få for meget fedt, men det er jo hovedsagligt fedtholdige ting man fodrer med, så fuglene både kan få masser af energi og et godt spæklag. Og det påviser nok nærmere bare at fuglene også kan dø af det, som man mener er det bedste at fodre dem med J

Med venlig hilsen/

Best regards

Vicky Knudsen

Naturfaglig assistent/

Conservation & Science Assistant

Dansk Ornitologisk Forening – BirdLife Denmark

Vesterbrogade 138-140

DK-1620 København V.

- se linket HER

- se linket HER

Telefon/phone:+45 3328 3800

Direkte/direct: +45 3328 3807

E-mail: vicky.knudsen@dof.dk

Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator