Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jørgen Bay
#10 Kommentar postet d. 29-12-12 kl. 20:41. Emne: skovskade ved foderpladsen
Hej Frank.

Bor inde midt i et villa kvarter i Esbjerg. Men ved af erfaring at rovfuglene søger ine i byeen i søgen efter let bytte når vinteren sætter ind.Forsøgte sidste år med rester fra de "fede" juledage. Lagde et gåseskrog på taget, og næsten øjeblikkelig var der bid. En musvåge kom sejlende og snuppede gåsen. Skroget var dog for tungt og rovfuglen landede i baghaven . Derefter blev "gåsen" bragt tilbage på plads. Dog med en snor til forankring.

Vedhæfter et billede der er kogt sammen af flere.

Det skal dog siges at rovfuglene er meget sky. Kommer ikke før de synes at det er sikkert.

Men nu skal det forsøges med et dyreskrog.

Hvis det lykkedes så skal jeg selvfølgelig nok oploade billeder.

Mvh

Jørgen

skovskade ved foderpladsen (Hej Frank.
Bor inde midt i et villa kvarter i Esbjerg. Men ved af erfaring at rovfuglene søger ine )
Jørgen Bay har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1000 x 1415)
Besvar | Kommentér

Eva Hansen
#11 Kommentar postet d. 29-12-12 kl. 21:12. Emne: skovskade ved foderpladsen
Skovskader er nogen dejlige fugle.

Jeg har dem selv i haven dagligt.

I visse perioder på året samles de i mindre flokke og jeg har prøvet at have 13 af dem på en gang.

Så larmer de.

Normalt er de ret sky, men jeg haft et par sjove oplevelser med dem.

For nogen år siden sad jeg en dag i mit køkken og døren stod åben ud til gårdspladsen. Så pludselig hørte jeg nogen underlige, og helt ukendte dyrestemmer som bestod af meget varierende lyde. Bl.a gnækkende og lidt knirkende, "klikagtige" stemmer der lød som to dyr der talte sammen, jeg kunne faktisk ikke høre, at der var tale om fuglelyde.

Jeg listede stille gennem køkkenet og kiggede ud gennem gangen og så to skovskader liste rundt uden for døråbningen mens de "talte sammen".

Jeg tror de diskuterede om hvad der var indenfor og om det var sikkert at gå på inspektion, men de fløj væk da de opdagede mig

Mange tror også, at skovskader kun kan skræppe op og larme.

Det gjorde jeg også indtil jeg en dag kunne høre en meget smuk fuglestemme fra toppen af mit store egetræ.

Det var en skovskade der "sang"..en fin varieret melodi med nogen bløde, lidt fløjtende toner, som jeg overhovedet ikke forestillede mig, at en skovskade kunne være i besiddelse af..

skovskade ved foderpladsen (Skovskader er nogen dejlige fugle.

Jeg har dem selv i haven dagligt.
I visse perioder på året sa)
Eva Hansen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (850 x 495)
Besvar | Kommentér

ole sørensen
#12 Kommentar postet d. 30-12-12 kl. 12:01. Emne: skovskade ved foderpladsen
....skovskader har en evne til at leve meget ubemærket om foråret/sommeren når de formerer sig. Til gengæld giver de den så fuld skrald om efteråret

/Ole

Besvar | Kommentér

Erik Nielsen
#13 Kommentar postet d. 30-12-12 kl. 17:10. Emne: skovskade ved foderpladsen
Der er også mange her.

Denne er igang med andeskroget.

Mvh. Erik

skovskade ved foderpladsen (Der er også mange her.

Denne er igang med andeskroget.

Mvh. Erik)
Erik Nielsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Eva Hansen
#14 Kommentar postet d. 30-12-12 kl. 17:46. Emne: skovskade ved foderpladsen
"skovskader har en evne til at leve meget ubemærket om foråret/sommeren når de formerer sig"

Næ, det er faktisk om foråret, fra ca midt i marts til hen midt i april, at de samles i flokke og larmer op.

Og så igen når ungerne er fløjet af reden og kan flyve med de gamle fugle rundt, så kommer hele familien af dem på besøg

Billedet her er et udsnit af en flok der var på 10-12 stykker og det er taget 15/3

skovskade ved foderpladsen ("skovskader har en evne til at leve meget ubemærket om foråret/sommeren når de formerer sig"

Næ, )
Eva Hansen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (900 x 490)
Besvar | Kommentér

ole sørensen

Svaraktivitet:

(517)
#15 Svar postet d. 30-12-12 kl. 23:38. Emne: skovskade ved foderpladsen
....altså jeg vil nu stadig holde fast i, at, ihvertfald dèr hvor jeg voksede op i syd-øst Jylland, bemærkede man sjældent skovskaderne om foråret/sommeren, men til gengæld meget om efteråret. Men sådan er der så meget, - og måske bliver der endda mer´og mer`

mvh Ole

Besvar | Kommentér

Hanne Bertelsen
#16 Kommentar postet d. 30-12-12 kl. 23:49. Emne: skovskade ved foderpladsen
Flotte billeder af skovskader Jørgen.

Har ikke haft tamme skovskader da jeg var barn, men allike det var almindeligt.

Hos os i Karup ser jeg en del skovskader.

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator