Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Eva Hansen
#10 Kommentar postet d. 04-01-13 kl. 13:16. Emne: Spætmejse?
Lars Thomas har fuldstændig ret i, at spætmejserne er de eneste fugle der er i stand til at løbe ned ad træstammer med hovedet forrest.

Men det oplyses det jo heller ikke at denne her fugl gjorde, kun at den klatrede op af stammen

Om andre fugle kan sætte sig med hovedet nedad, altså blot vende sig sådan uden at klatre nedad, skal jeg ikke lige kunne sige.

Men en fugl opgivet som solsortstørrelse og brunmeleret, da er spætmejse ikke en fugl jeg i første omgang ville overveje,

Størrelsesforskellen, selv om spætmejsen faktisk syner lidt for stor da den sidder tættere på end solsorten

Spætmejse? (Lars Thomas har fuldstændig ret i, at spætmejserne er de eneste fugle der er i stand til at løbe ned)
Eva Hansen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 566)
Besvar | Kommentér

Riborg Dæhnert
#11 Kommentar postet d. 04-01-13 kl. 17:59. Emne: Spætmejse?
Nej, Eva, den LØB ikke med hovedet nedad, den sad og "bankede" med hovedet nedad. Det HAR jeg beskrevet. Det var jo det, der for mig var det usædvanlige. Jeg har nemlig ALDRIG før set en spætmejse.

Da jeg så forsøgte at nærme mig, begyndte den at løbe/klatre op ad træstammen.

Jeg tror ikke, du har læst beskrivelsen grundigt nok!

Det med størrelsen og farven skal du ikke lægge så meget i. det var sidst på eftermiddagen og overskyet og fuglen delvist dækket af grene og "løv" fra træet. Det bemærkelseværdige var, at den vendte hovedet NEDAD. DET kunne jeg se!

Det er også ligemeget, jeg HAR fået bekræftelser nok

Besvar | Kommentér

Eva Hansen
#12 Kommentar postet d. 05-01-13 kl. 17:24. Emne: Spætmejse?
Riborg, det var nu ikke mig der ikke læste beskrivelsen grundigt nok

Det gjorde jo dem der bestemte fuglen ud fra, at det er den eneste fugl der kan løbe ned af stammer med hovedet forrest og det skrev du jo netop den ikke gjorde.

Men hvis du føler dig bekræftet i, at den fugl du så er en spætmejse er alt jo i orden.

Så kan du blot håbe at se den senere og blive sikker på det nu også er sådan en.

Og hvis det er spætmejse , skal du sikkert ikke vente længe, for det er en af de absolut mindst sky fugle vi overhovedet har.

Besvar | Kommentér

Riborg Dæhnert
#13 Kommentar postet d. 05-01-13 kl. 18:01. Emne: Spætmejse?
Du har ret, den virkede ikke specielt sky. Jeg stod længe og iagttog den - og den fortsatte med sine "sysler".

Det var var først, da jeg forsøgte at nærme mig - sammen med min hund i snor - at den begyndte at klatre op ad træstammen.

Jeg er spændt på at se mere til den Har hørt lyde, der ligner! Og den der specielle kratten i træstammer.

Besvar | Kommentér

Eva Hansen
#14 Kommentar postet d. 06-01-13 kl. 17:19. Emne: Spætmejse?
De er også søde. Jeg har dem til at yngle i haven i et hul højt oppe på stammen af mit gamle, meget store egetræ.

og jeg kan garantere dig for der er liv og glade dag og en farlig larm når sådan et kuld kommer af reden

Her er en af ungerne fra sidste år.

Spætmejse? (De er også søde. Jeg har dem til at yngle i haven i et hul højt oppe på stammen af mit gamle, meget )
Eva Hansen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Riborg Dæhnert
#15 Kommentar postet d. 06-01-13 kl. 17:54. Emne: Spætmejse?
Nej, for et flot billede

Jeg tror, jeg skal blive lidt bedre til at huske at tage mit kamera med!

Jeg glæder mig til at høre og se mere til spætmejsen. HAR i den sidste tid hørt "mærkelige" lyde, både fugleskrig og kratten i træerne.

Jeg er for tre år siden flyttet fra en gård til et sommerhusområde med hede , lyng og klit. hvor området nærmest får lov til at passe sig selv. Ingen jagt eller "oprydning" af udgåede træer, sprøjtning af gift eller gyllespredning

Det har givet mig nogle helt nye naturoplevelser.

Her er en helt anden flora og fauna end der, hvor jeg boede før. Derfor kommer jeg stadig ud for "nye" planter, dyr og fugle, som jeg ikke har mødt før.

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator