Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
11. maj 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(7331)
#10 Svar postet d. 25-04-21 kl. 17:16. Emne: Berusende duft af hvidblomstrende træ?
Nej, det er ikke Hæg, som har hængende klaser. Vi er i Æble-gruppen.

Ole

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#11 Kommentar postet d. 25-04-21 kl. 17:43. Emne: Berusende duft af hvidblomstrende træ?
Da vi lavede Atlas Flora Danica over de vilde og forvildede karplantearter, undrede netop dén mig osse. Jeg kom frem til, at det er Japansk Paradis-Æble, Malus floribunda.

Vi betragtede den som en art (se side 318, fundet i 28 ruder), men det må i virkeligheden være en eller anden stabiliseret krydsning og kultursort. Vi kom bare ikke dybere i problemet. ("Vi" er værkets primus motor, Per Hartvig, og undertegnede.)

Malus floribunda er påfaldende blandt forvilde prydæbler ved sine mange, store blomster og en karakteristisk bladfacon. Duften hang ikke ved på de tørrede belæg.

Tilsyneladende er den frørén? Jeg fandt engang en ældre plantage (bredt læbælte eller vejstøjformindsker?) af den med hundredevis af selvsået frøafkom i bunden. De ældste var gamle nok til selv at blomstre, og de så alle rimeligt ens ud!

hilsen fra Henry

PS: i dette årtusind er der måske lavet DNA-undersøgelser, som kan opklare hvilke genomer, den har. Og dermed kan det opklares hvilken art (eller arter, såfremt den er en artshybrid) Malus floribunda virkelig hører ind under.

Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen

Svaraktivitet:

(170)
#12 Svar postet d. 28-04-21 kl. 13:09. Emne: Berusende duft af hvidblomstrende træ?
Hej Henry

Tak for din kommentar på denne gamle tråd. Jeg kunne "dufte" den igen bare ved at se billederne , så den er virkelig karakteristisk.

Så fik den endelig et navn, så mon ikke jeg kan obse den under det navn? eller er den ikke selvstændig nok til at blive oprettet?

Venlig hilsen Anni

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen
#13 Kommentar postet d. 28-04-21 kl. 13:16. Emne: Berusende duft af hvidblomstrende træ?
Hej Anna

Tak for dit forslag, men hægs duft er lidt sød kvalm, hvor denne dufter frisk af æbler

Blomsterne er også mindre og hænger i klaser på hæg.

Venlig hilsen Anni

Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen
#14 Kommentar postet d. 28-04-21 kl. 13:21. Emne: Berusende duft af hvidblomstrende træ?
Nå, jeg har lige opdaget, at den allerede er oprettet og meldt fra et sted i nærheden af mit sted tilbage i 11, så jeg obser den. Tak for hjælpen :-

Venlig hilsen Anni

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator