Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

11. juni 2018

Et gigantisk orkidéorgie: Purpur, Kødfarvet og Ringplettet

I dag 11.-6.-2018 i Rørdal Kridtgrav ved Aalborg. Et syn man kunne unde enhver elsker af orkidéer , sjældne kalkplanter og i det hele taget en særegen naturtype, menneskeskabt ved kridtudgravning. I midten af stejle hvide kridtskrænter er den store flotte azurblå sø . Noget som man vel kun ser i tropiske egne ?

Langs bredden af den store sø skyder der hist her store pilebuske op. Imellem disse og på de åbne flader er der et kæmpe mylder af orkidéer. Kæmpestore som små - flotte "buketter" som sjældent set.

Det er fabriksområde, hvor der arbejdes og der er ingen offentlig adgang.

Med min gamle elev fra folkeskolen, naturvejleder Esben Buch , der har kontakter i fabrikken, har jeg nu i 7 år været beriget med at deltage i denne årlige tur .

Foruden Esben og jeg også naturvejleder Anton Thøger Larsen og tidligere ansat ved amtet, Aage Pedersen.

Jeg håber med (mange)billeder derfra at kunne bringe jer del i det fantastiske syn, vi oplevede i dag.

:-) Per


Foto: Per Taudal Poulsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: