Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. april 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 3 af 5 - Gå til side 1 2 3 4 5

<< | Forrige side | Næste side | >>

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Anders Østerby
#20 Kommentar postet d. 07-03-19 kl. 13:03. Emne: Endnu en skuddræbt ørn
#13:

Niels kan du ikke uddybe.

Hvilken slags fejltagelse er det du tænker på?

Hvad mener du med at vedkommende har følt sig truet?

Kommentér

Niels J. Henriksen
#21 Kommentar postet d. 07-03-19 kl. 17:07. Emne: Endnu en skuddræbt ørn
Jo Anders - ironi er en svær ting på skrift Det sidste var bare en parallel til ulvenedskydningen, hvor skytten har udtalt, at han følte sig truet inde i sin tons tunge 4x4 .

Det med fejltagelsen var ment reelt nok, da man, selvom det ikke er det mest sansynlige, ikke helt kan udelukke f.eks. en refleksreaktion på en stor fugl, der pludseligt dukker op bagfra i mørket, måske slående ned mod nogle lokkefugle.

Kommentér

Erik Søgaard-Andersen
#22 Kommentar postet d. 07-03-19 kl. 19:56. Emne: Endnu en skuddræbt ørn
Godt brølt, Peter

Kommentér

Erik Søgaard-Andersen
#23 Kommentar postet d. 07-03-19 kl. 20:20. Emne: Endnu en skuddræbt ørn
At Ørnen er blevet skudt er objektivt uigenkaldeligt. Jeg forstår blot ikke, hvorfor jægerne i Danmark straks optræder krænkede ikke blot her på "siden", men også på andre medier??

Det er vel fortsat sådan i Danmark, at det kræver et jagttegn at bære et haglgevær? At man i rockerkredse og andre tvivlsomme grupper træffer dette, har næppe noget med det aktuelle at gøre.

Jeg ved udmærket godt, at langt hovedparten af jægere i Danmark er mennesker med et seriøst og velovervejet syn på (og handling) omkring vildt, pleje heraf, respekt for naturen etc. Men...Ulvedræberen fra Vestjylland er også jæger, endda i medierne og i omgangskredsen anført som erfaren een af slagsen! Derfor tillod jeg mig i et andet forum idag at anføre, at jeg ikke helt forstod hvorfor man i jægerforeninger etc ikke får udryddet/fjernet disse brodne kar. Det kræver ikke meget at udrydde en rovfugleart i Danmark (jvnf Havørne og Glenter i Danmark i forrige århundrede - ved intensiv jagt!!). Men det kræver en seriøs og begavet indsats at udrydde idioterne, og det synes jeg jægerne har et ansvar for. Det skulle jeg måske ikke have gjort. Jeg blev straks betegnet som uden viden og indsigt. Det må jeg jo acceptere.

Hvis man som seriøs jæger vil anføre, at en fuldvoksen Havørn er nedlagt af et enkelt hagl fra et luftgevær, så anser jeg ikke dette som seriøs eller særlig velovervejet. Så mangler vi vist blot teorien om at Havørnen har begået selvmord!

Det er utrolig trist, men de som har en mulighed bør vel også søge at forebygge den slags?

Har en god bekendt, som er en særdeles seriøs jæger, som tager rundt i jægerkredse og holder foredrag etc. Vi taler tit sammen om fugle, ikke mindst rovfugle i Danmark. Han fortæller også, at så godt som hver gang, han er ude i jægerkredse, sidder der et par på sidste række, som klart giver udtryk for, at rovfugle, dem bør man sgu se at få skudt! Det er muligt jeg er naiv, men jægerne behøver vel ikke at være lige så naive? Jeg føler mig ikke som bilist krænket, fordi en vanvidsbilist kører nogen ned, men jeg synes bestemt man skal se at komme vanvidsbilister til livs.

Kommentér

ole sørensen
#24 Kommentar postet d. 07-03-19 kl. 20:38. Emne: Endnu en skuddræbt ørn
... fra Metro Avisen i dag

Endnu en skuddræbt ørn (... fra Metro Avisen i dag 
)
ole sørensen har vedhæftet dette billede
Kommentér

ole sørensen
#25 Kommentar postet d. 07-03-19 kl. 20:38. Emne: Endnu en skuddræbt ørn
... fra Metro Avisen i dag

Endnu en skuddræbt ørn (... fra Metro Avisen i dag 
)
ole sørensen har vedhæftet dette billede
Kommentér

ole sørensen
#26 Kommentar postet d. 07-03-19 kl. 21:37. Emne: Endnu en skuddræbt ørn
@Erik Søgaard-Andersen :

Dansk Jagtforening ekskluderede straks “Ulveskyderen”

..jeg læser dit indlæg, som om du både undres over at jægerne “føler sig truffede” over en ørneskydning som denne, og samtidig skriver du, det er jægernes ansvar, at “luge ud i de brodne kar”....er det ikke selvmodsigende ?

Mvh Ole

Kommentér

Benedikte Szanday
#27 Kommentar postet d. 07-03-19 kl. 22:10. Emne: Endnu en skuddræbt ørn
Jegerstanden har neppe noe moralsk ansvar for å luke ut "brodne kar", men en fordømmelse av ulovlig rovfugljakt vil nok veie tyngre hvis den kommer fra andre jegere, enn fra en veganer-hipster fra Hovedstaden...

Mvh Benedikte.

Kommentér

Jens Lund Hansen
#28 Kommentar postet d. 07-03-19 kl. 22:26. Emne: Endnu en skuddræbt ørn

Jens

Kommentér

Jens Lund Hansen
#29 Kommentar postet d. 07-03-19 kl. 22:47. Emne: Endnu en skuddræbt ørn

Man kan naturligvis let dræbe en havørn med et luftgevær. De store kalibre, f.eks. 9 mm anvendes til vildsvinejagt og er ca. 3 gange kraftigere end en Cal. 22 salonriffel.

Det er imidlertid ikke vigtigt i denne sammenhæng. Det væsentlige er (efter min opfattelse) at den danske natur er blevet systematisk forarmet igennem de sidste 60 år.

Istedet for at alle brugerne af naturen stod sammen og afkrævede handling fra politisk side, så er man optaget af internt fnidder fnadder og stereotypisk mudderkastning.

Mvh. Jens

Kommentér

Side 3 af 5 - Gå til side 1 2 3 4 5

<< | Forrige side | Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator