Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
27. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 3 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6198)
#20 Svar postet d. 05-12-19 kl. 13:12. Emne: To Stære - - - - eller hvem?
Så fandt jeg forklaringen på uenigheden om hvorvidt Stær har et, eller to kuld årligt

Nord for breddegrad 48 (ca Paris) har Stær 1 kuld, og syd for forekommer 2 kuld regelmæssigt.

Da Danmark ligger på breddegrad 55 er sagen klar.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

verner Frandsen

Svaraktivitet:

(417)
#21 Svar postet d. 05-12-19 kl. 14:25. Emne: To Stære - - - - eller hvem?
Ok til stær i hvert fald til den øverste, men den nederste har da en forkert hovedform, synes jeg.

M.h.t. 2 kuld, så har jeg oplevet det med det forbehold, at det kan have været et sent kuld, der påbegyndtes efter grundlovsdag, men det kunne også have været et 2. kuld, hvilket jo er svært at afgøre.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

verner Frandsen

Svaraktivitet:

(417)
#22 Svar postet d. 05-12-19 kl. 14:25. Emne: To Stære - - - - eller hvem?
Ok til stær i hvert fald til den øverste, men den nederste har da en forkert hovedform, synes jeg.

M.h.t. 2 kuld, så har jeg oplevet det med det forbehold, at det kan have været et sent kuld, der påbegyndtes efter grundlovsdag, men det kunne også have været et 2. kuld, hvilket jo er svært at afgøre.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Eva Hansen

Svaraktivitet:

(861)
#23 Svar postet d. 05-12-19 kl. 15:12. Emne: To Stære - - - - eller hvem?
Verner

Hvis du kigger på billede 1 og 2, kan du se begge fugles hoved i profil, og der er ingen tvivl om det er stære

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Michael Winther
#24 Kommentar postet d. 05-12-19 kl. 16:29. Emne: To Stære - - - - eller hvem?
Da jeg opdagede andet hold unger i mine kasser i sommer (jeg giver jer helt ret i, at jeg selvfølgelig ikke kan vide om forældrefuglene er de samme) skrev jeg og spurgte til fænomenet på DOF Nordvestjyllands facebookgruppe. Her var der flere, der oplevede det samme, og jeg blev henvist til en ekspert i stære, Henning Heldbjerg.

Henning gav mig dette svar:

Hej Michael

Selvfølgelig kan du skrive! Det er spørgsmål, jeg selv har stillet mange fuglefolk, men jeg er stadig ikke klar over, hvor almindeligt det er med to kuld i Danmark. Jeg arbejder på Aarhus Universitet med gæs nu, men var i DOF i mange år, hvor jeg bl.a. forsøgte at lokke foreningen til at lave en landsdækkende undersøgelse af dette. Generelt er det sådan, at stærene får to kuld i landene syd for os, men kun i år med gode betingelser. Nord for Danmark får de aldrig to kuld.

I Sydvestjylland, nær Bramming har Peder Thellesen undersøgt sine 27 stærekasser hvert år siden 1971 og der er der andet kuld cirka hvert andet år. Se - se linket HER . Jeg har ikke hørt, om der er andet kuld i år.

På Fyn og Sjælland, hvor jeg har boet, har jeg aldrig set et andet kuld, og i Falsterbo i Sydsverige, hvor de også følger cirka 20 stærekasser, er der heller aldrig et andet kuld.

Der burde være unger i dine kasser nu, hvis de skal nå et andet kuld. Prøv at holde øje med om de voksne fugle fodrer; det var jo interessant at vide, om de yngler. Fortæl endelig, hvad du får ud af det.

Bedste hilsener,

Henning

Jeg læste Hennings link og her er mit svar til de andre i facebookgruppen:

Tak for kommentarerne. Jeg har skrevet lidt med en stære-ekspert. I landene syd for os får stærene generelt to kuld. Nord for os får stærene aldrig to kuld. Det virker således som om at Danmark ligger på grænsen mellem et-kulds-stære og to-kulds-stære. I Sydvestjylland får stærene to kuld ca hvert andet år. I resten af landet er det ikke almindeligt, heller ikke i Sydsverige. Det er også spændende at stærene især fodrer første kuld med stankelben-larver (æglægningen er tilpasset forekomsten af stankelbenlarver). Ved andet kuld er fødegrundlaget mere usikkert, da de fleste stankelbenlarver har forpuppet sig. Ynglesuccessen i den lille undersøgelse her, viser også at 93 % af første kuld blev flyvefærdige, mens det for andet kuld er 63 %: - se linket HER...

Besvar | Kommentér

Karenmarie Simonsen
#25 Kommentar postet d. 06-12-19 kl. 16:50. Emne: To Stære - - - - eller hvem?
Rigtig mange tak til alle som har bidraget til denne tråd. Oplysende og spændende blev den.

- Er dog helt sikker på at det var lyse fugle da det var det der fangede vores opmærksomhed.

Vil indberette Stær med link til denne tråd - dog uden at kalde dem ungfugle med den usikkerhed der trods alt må siges at være.

Hilsen Karenmarie

Besvar | Kommentér

Side 3 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator