Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
29. november 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 3 af 4 - Gå til side 1 2 3 4

<< | Forrige side | Næste side | >>

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Morten Kofoed-Hansen
#20 Kommentar postet d. 07-01-20 kl. 18:22. Emne: Nogle bud på dette eksotiske nåletræ?
Stærkt, Eva, det ser ud som om at vi har bingo.

Det er selvfølgelig umuligt at udelukke at træet er plantet på stedet, omend det nu skulle være et lidt pudsigt påfund. Til gengæld er det et populært mål for institutioner og børnefamilier og slet ikke utænkeligt at nogen har haft pinjekerner med i madpakken. Kan en hensmidt pinjekerne mon spire på vores breddegrader?

mvh Morten

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#21 Kommentar postet d. 07-01-20 kl. 19:50. Emne: Nogle bud på dette eksotiske nåletræ?
Jeg havde ikke set Finns forslag om Ceder, da jeg kom med samme.

Her er nogle link til billeder af unge lærkekviste, nærmest for at vise, at den mulighed er lille.

- se linket HER

- se linket HER

- se linket HER

- se linket HER

Hvem kan finde et tydeligt billede af unge cederkviste?

Jeg tror ikke på, at Mortens mystiske ungtræ kan være en Fyr eller Pinje, fordi de arter skal have nålene i bundter på mindst to stk.

Men en eller anden ungdomsform af et eksotisk nåletræ er ikke umuligt. Hvem har adgang til en planteskole med frøbænke, hvor man kan se på forskellige arter af fremspirede nåletræer?

hilsen fra Henry

PS: en få år gammel frøplante af et træ hedder en sapling på engelsk. Jeg har aldrig fundet ud af. hvad sådan en hedder på dansk. Bedste forslag er en opkomling.

Besvar | Kommentér

Jens Lund Hansen
#22 Kommentar postet d. 07-01-20 kl. 20:42. Emne: Nogle bud på dette eksotiske nåletræ?
Ad #21

Hej Henry

Det er først efter det 4 år at nålene vokser to sammen. I de første ungdomsår sidder nålene enkeltvist på Pinje.

Mvh. Jens

Besvar | Kommentér

Finn M. Hansen
#23 Kommentar postet d. 07-01-20 kl. 21:21. Emne: Nogle bud på dette eksotiske nåletræ?
- det er såmænd ikke så svært, Henry.

Sådan kaldes de i planteskolerne.

1/0 = 1-årig frøplante

2/0 = 2-årig frøplante

3/0 = 3-årig frøplante

1/1 = 2-årig plante, omplantet (priklet) for 1 år siden

1/2 = 3-årig plante, omplantet (priklet) for 2 år siden

2/1 = 3-årig plante, omplantet (priklet) for 1 år siden

2/2 = 4-årig plante, omplantet (priklet) for 2 år siden

+ = Rodskåret - sikrer et jævnt forgrenet rodnet

s = Sommerpriklet - gør planten større

f = Forårspriklet - gør planten mere kompakt

Besvar | Kommentér

Morten Kofoed-Hansen
#24 Kommentar postet d. 07-01-20 kl. 22:08. Emne: Nogle bud på dette eksotiske nåletræ?
Hej Henry, jeg synes altså at matchet er perfekt, helt ned til enkelte de nedre stamme-nåle, der er mindst dobbelt så lange som de øvre. Dette ses dårligt på billederne her, men jeg har lavet et udsnit af billede, hvor det anes. Vel en meget stor Pinus-indikation, skulle jeg mene. Jeg har googlet mig frem til billeder af unge pinje-vækster, der viser samme karakter som f.eks: - se linket HER.

Desuden er de pink/duggede skudspidser også at genfinde på billeder af unge Pinje-træer som f.eks: - se linket HER , så med fare for at lyde hovski-snovski, så ser jeg ikke helt hvad der taler imod en pinjeopvækst. Hvad tænker du (nu)?

mvh Morten

Besvar | Kommentér

Morten Kofoed-Hansen
#25 Kommentar postet d. 07-01-20 kl. 22:09. Emne: Nogle bud på dette eksotiske nåletræ?
Hov, udsnittet røg i censuren, prøver igen

Nogle bud på dette eksotiske nåletræ? (Hov, udsnittet røg i censuren, prøver igen)
Morten Kofoed-Hansen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 568)
Besvar | Kommentér

Vibeke Dyrst
#26 Kommentar postet d. 07-01-20 kl. 23:13. Emne: Nogle bud på dette eksotiske nåletræ?
Enig i pinje. Ligner til forveksling det eksemplar jeg har stående udenfor i en potte. Vil se om jeg husker at lægge et billede af det ind i morgen.

Besvar | Kommentér

Jens Søgaard Hansen
#27 Kommentar postet d. 08-01-20 kl. 07:42. Emne: Nogle bud på dette eksotiske nåletræ?
Her et foto af hele planten. Den var vel godt 40 cm høj.

Nogle bud på dette eksotiske nåletræ? (Her et foto af hele planten. Den var vel godt 40 cm høj.)
Jens Søgaard Hansen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (716 x 1020)
Besvar | Kommentér

Jens Søgaard Hansen
#28 Kommentar postet d. 08-01-20 kl. 07:45. Emne: Nogle bud på dette eksotiske nåletræ?
Og her et nærfoto af nålene ca. midt på stammen, hvor nogle få begynder at få den "voksne" længde dvs. 8-10 cm (skøn ud fra hukommelsen).

Mvh. Jens

Nogle bud på dette eksotiske nåletræ? (Og her et nærfoto af nålene ca. midt på stammen, hvor nogle få begynder at få den "voksne" længde dv)
Jens Søgaard Hansen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (707 x 499)
Besvar | Kommentér

Peer Jeppesen
#29 Kommentar postet d. 08-01-20 kl. 08:24. Emne: Nogle bud på dette eksotiske nåletræ?

# 17 og # 26

Enig.

Har tilfældigvis et lille Pinus pinea stående, og det ligner påfaldende meget.

Mvh.

Peer

Besvar | Kommentér

Side 3 af 4 - Gå til side 1 2 3 4

<< | Forrige side | Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator