Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 3 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Pattedyr -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jacob Niss
#20 Kommentar postet d. 17-08-20 kl. 22:03. Emne: Hvilken mus?
Jeg har tastet den ind i dofbasen (taster kun der) som brandmus. Jeg bør vel slette den? Når der nu er så stor usikkerhed.

Et andet spørgsmål, som jeg slet ikke tænker er relevant for denne tråd. Men kan nogle af de danske musearter hybridisere?

Besvar | Kommentér

Jacob Niss
#21 Kommentar postet d. 17-08-20 kl. 22:03. Emne: Hvilken mus?
Jeg har tastet den ind i dofbasen (taster kun der) som brandmus. Jeg bør vel slette den? Når der nu er så stor usikkerhed.

Et andet spørgsmål, som jeg slet ikke tænker er relevant for denne tråd. Men kan nogle af de danske musearter hybridisere?

Besvar | Kommentér

Michael Carlsen

Svaraktivitet:

(44)
#22 Svar postet d. 18-08-20 kl. 06:20. Emne: Hvilken mus?
Teoretisk kan nogle af dem måske hybridisere ... men jeg har ikke hørt om det.

Vores to husmus - hhv. Mus musculus musculus og M. m. domesticus (lys og mørk husmus) - behandles her på sitet (og muligvis de fleste andre steder) som underarter, men de blander sig sjældent. Det går fint i laboratoriet, men "i felten" adskiller de sig i adfærd, habitat eller lignende så meget, at blandinger er undtagelsen. I Danmark findes den mørke syd for en linie et sted mellem Esbjerg og Kolding (kan ikke huske præcis hvor den går), mens den lyse er i resten af landet. Overgangen er så skarp, at hybrider blot findes i en zone på en 40 km´s bredde. Og dette på trods af at vi snakker samme art. Så for forskellige arter vil det i praksis ikke ske at de hybridiserer (bortset måske ekstremt sjældent).

Besvar | Kommentér

Side 3 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator