Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
28. januar 2021

Artikler

Artikeloversigt | Skriv ny artikel | Seneste artikler | Opdaterede artikler | Retningslinjer

Side 3 af 4 - Gå til side 1 2 3 4

<< | Forrige side | Næste side | >>

Navn Artikler -> Naturfotografering

Lars Halkjær
#20 Kommentar postet d. 17-09-08 kl. 11:23. Emne: Canon 1D Mark III. Det første ægte digitale vildmarkskamera.
Og Kim lokkede mig til og købe en 40D og det skal siges jeg solgte min 1D mkll før jeg fik 40D''ern.

Da jeg fik 40D var jeg da også imponeret over høj ISO.

Men var så ude sammen med min broder og ta'' billeder af Blå Kærhøg i flugt. Hold op for et chok jeg fik Pga. den langsomme autofokus. Så jeg måtte i gang med og plage min smukke og tålmodige kone om en ny 1D mklll.

Og jeg må sige jeg ikke helt forstå at Kim næsten ikke bruger 1Dmklll lige så meget som 40D, her er det omvendt.(jeg har også tennisalbue)

1d mklll er sprød og flot ved høj ISO det er 40D ikke

Mvh Lars Halkjær

Kommentér

Kim Biledgaard
#21 Kommentar postet d. 17-09-08 kl. 11:32. Emne: Canon 1D Mark III. Det første ægte digitale vildmarkskamera.
Der må være noget galt med Jeres 40D, hvis I har problemer med støj! Mine 800 ISO fotos står altså lige fint med 40D som med 1DM3 - den forskel der måtte være er efter min mening ikke noget, som betyder noget i praksis. For en ting er, hvad man se ved kritisk granskning i 100% på skærmen, noget andet er, hvordan billedet ser ud i praksis på print/tryk.

Det er først fra 1600 ISO og opefter, der begynder at være synlig forskel.

Ditto autofokus. Vel er den ikke helt så god i 40D som i 1DM3. Men 1DM3 har nu ikke en autofokus som er 20.000 mere værd

Men nu er 40D under alle omstændigheder historie. Den svenske fuglefotograf Brutus Östling har skamrost autofokus''en da han havde en 50D til test. Lad os se om det passer, når de første rigtige tests dukker op.

Kommentér

Lars S. Madsen
#22 Kommentar postet d. 17-09-08 kl. 12:04. Emne: Canon 1D Mark III. Det første ægte digitale vildmarkskamera.
Ja det er jo altid sjovt med nyt isenkram...

Jeg har nu aldrig haft problemer med vand og mine kamraer - jeg har en plasticpose med i lommen som jeg kan stoppe kameraet i hvis det rigtigt begynder at regne. De fleste kameraer kan nu holde til mere end man normalt vil udsætte dem for. Her er to billeder - det første taget med mit gamle Fuji S2 i øsende regn og det andet taget med mit Nikon D200 (som jeg stadig har og bruger):

- se linket HER

- se linket HER

Autofokus har jeg ikke brug for til makrofotografering og ved fuglefotografering osv. har jeg ikke haft brug for mere end jeg har i D200eren.

Det er altid rart med et mere rent billede og højere lysfølsomhed men der er nu ikke noget der slår god teknik (brug af stativ, motivet i en ordentlig position, benytte det rigtige blændetrin osv.).

Det er rigtigt som du skriver Tom at kameraet rundt om nakken giver hovedpine - det har jeg også tit været plaget af. Nu har jeg vænnet mig til at tage stroppen på skråt over halsen og den ene skulder. Lidt mere besværligt når der pludseligt er et motiv men til gengæld kan jeg koncentrere mig om motivet i stedet for hovedpinen.

Kommentér

Tom Nygaard Kristensen
#23 Kommentar postet d. 17-09-08 kl. 12:45. Emne: Canon 1D Mark III. Det første ægte digitale vildmarkskamera.
Kim, jeg havde set notatet ovenfor om, at det var en arbejdsskade. Rådene var mere myntet på andre.

God bedring, men det tager altså lang tid, selv om du hviler armen og hvis ikke endnu længere tid, men den skulle komme sig helt.

Kommentér

Kim Biledgaard
#24 Kommentar postet d. 17-09-08 kl. 15:31. Emne: Canon 1D Mark III. Det første ægte digitale vildmarkskamera.
Tom:

Kommentér

Lars Halkjær
#25 Kommentar postet d. 17-09-08 kl. 17:56. Emne: Canon 1D Mark III. Det første ægte digitale vildmarkskamera.
Jeg glemte helt og sige tak til Lars Andersen for at minde os om hvor skide godt et kamera vi har

Kim har du tænkt på at det er din 1D mklll der noget galt med?

Du for det at lyde som om vi har spildt 20,000,- på vores 1D mklll

Kommentér

Kim Biledgaard
#26 Kommentar postet d. 17-09-08 kl. 19:02. Emne: Canon 1D Mark III. Det første ægte digitale vildmarkskamera.
Jeg synes 1DM3 er et pragtfuldt kamera. Men kameraerne i mellemklassen bliver bedre og bedre. Da jeg købte min 1DM2 og senere 1DM3 var disse kameraer langt foran Canons mellemklasse - på daværende tidspunkt 10D, 20D og 30D.

Men med 40D synes jeg for alvor, at der er ved at komme "kød på" mellemklassen. 40D giver fx 6 bill/sek. og der er efterhånden puttet alskens funktioner ind i computerstyringen. 40D virker også mere robust end forgængerne.

Jeg "disser" ikke 1DM3. Derimod er jeg igang med en proces, hvor min tidligere helt ustyrlige begejstring for ny og flot teknik er blevet afløst af spørgsmålet: Hvad skal jeg bruge det til? Og i den sammenhæng spørger jeg mig selv om 1DM3 virkelig er 20.000 kr bedre end 40D? Sådan som jeg fotograferer er den ikke. Derfor kan den jo godt være for andre. Men der er noget næsten religiøst over kameravalg efterhånden. Når folk har brugt 25.000 kr på et kamera, så skal andre bare holde hæft med mindre de har tænkt sig kun at sige pæne ting om dette kamera

Så hvis nogen føler, at jeg rakker ned på 1DM3 så er det forkert. Jeg er blot inde i en proces, hvor jeg efter flere års teknikræs, i stedet prøver at fokusere på, hvad jeg egentlig har brug for til min fotografering.

Jeg fandt lige magasinet "Fugle og Natur", nr. 4 fra 2004 frem. På forsiden er der et billede af en isfugl. Et blandt mange som jeg tog fra skjul i løbet af sommeren 2004. Siden er det at sidde i skjul og fotografere isfugle jo efterlignet mange gange, men den gang var det ganske nyt .

Fotoet er taget med en EOS D60. 6 mio pixels, 3 bill/sek. Fotos taget ved 400 ISO viser en del støj i forhold til standarden idag. Men på forsiden af magasinet står fotoet knivskarpt og baggrunden er "glat og blød". Så billedfilen fra et "gammelt og primitivt" kamera med masser af støj kan i praksis fint bruges til en magasinforside i A4.

Kommentér

Lars Andersen
#27 Kommentar postet d. 18-09-08 kl. 12:25. Emne: Canon 1D Mark III. Det første ægte digitale vildmarkskamera.
Ja Kim, vi fokussere ofte for meget på teknikken, istedet for at komme ud og fotografere istedet, så er det ligemeget om det er det lille pocket kamera eller det store DSLR kamera man bruger.

Jeg mindes makrofotograf træffet i foråret, hvor der blev gået til den, og der blev tid til at vise hinanden små fif osv.:

- se linket HER

- se linket HER

Måske skulle jeg arrangerer et lignende træf i efterårsferien?

For jeg taber nogle gange tråden, når der kommer for lange tekniske forklaringer, så er det meget sjovere at se det i virkeligheden når en naturfotograf i felten viser hvordan en hvid plastikflaske kan monteres på blitzen som redskab til opblødningslys!

Kommentér

Tom Nygaard Kristensen
#28 Kommentar postet d. 18-09-08 kl. 17:53. Emne: Canon 1D Mark III. Det første ægte digitale vildmarkskamera.
Nu er det Canon EOS 50D.

Kommentér

Lars Andersen
#29 Kommentar postet d. 19-09-08 kl. 07:26. Emne: Canon 1D Mark III. Det første ægte digitale vildmarkskamera.
Hej Tom og Kim, jeres erfaringer med 40D, samt omtale af 50D synes jeg vil være bedre i artikel om 20D''eren: - se linket HER

Der er nu gået over 19 måneder siden klodsen 1D Mark III havde præmiere! Så næste generation, 1D Mark IV må være på trapperne! Hvis vi skal gætte, bedre LCD skærm, højer opløsning, endnu hurtiger buffer, den hurtigste lukkertid, HDD movie mode osv. Samt lidt lavere vægt! Det kommer højst sansynligt frem omkring i februar 2009. Men da jeg regner med at bruge klodsen i ca. 3 år før afløser kommer på tale. Står jeg ikke på at udskifte den foreløbigt.

Kommentér

Side 3 af 4 - Gå til side 1 2 3 4

<< | Forrige side | Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail hvis artiklen kommenteres

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator