Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 3 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jens Stolt
#20 postet d. 28-04-06 kl. 22:02. Emne: Hvilke fugle danner par for livstid?
Fortsat

Det mest tankevækkende, jeg har oplevet med gæs var en stakkels gæsling, som var udruget af en høne. Den fik varige identitetsproblemer. Hønen forlod den efter 14 dage, hvor den i hønens øjne var blevet rigelig stor, og den måtte adopteres af gæssene. Her blev den så passet og levede sit liv som nummer sjok og ”kvajpande” i rækken af gæslinger. Imidlertid gik den hver aften hen til sin rigtige mor, hønen, og sagde godnat, når hun skulle i hønsehuset. Den stod så med hovedet inde af lemmen og kaldte. Hønen syntes, den var åndsvag, og gad den ikke. Det var sørgeligt. Jeg slagtede den. Den smagte sørgmodigt.

In short…. Fugle og pattedyrs (mennesket incl) følelser er ens, det er bare meget forskelligt hvilke udtryk for følelserne, de viser.

Dyr, mennesket incl., har meget forskellige evner til bevidsthed og intellektualitet. Mennesket er ret godt kørende, men DE FLESTE af menneskers handlinger er forårsaget af følelser, ligesom andre dyrs.

Når jeg er sulten spiser jeg, jeg nyder maden. Det gør gæs også.

Næste afsnit, næste uge: Gæs og guder

Ha ha, jeg snød den, den plejer at æde mine lange indlæg.

Kommentér

Svend Ove Jensen
#21 postet d. 28-04-06 kl. 23:04. Emne: Hvilke fugle danner par for livstid?
Man kan vist roligt sige at tråden har været hele følelsesregisteret igennem.

Derfor et lille tilbagespring.Gråspurven skulle efter sigende også have samme partner hele livet.Når den ene dør,kan den anden tage en ny mage,men den bliver ved samme redested.Det kan da vist kaldes trofasthed. Men ellers bliver det spændende med gåsereligionen.

Sv.O.

Kommentér

Anni Lene Nielsen
#22 postet d. 29-04-06 kl. 14:41. Emne: Hvilke fugle danner par for livstid?
Hej til alle, der har givet et bidrag

Tak for en masse interessante indlæg.

"Kærlighed" er åbenbart heller ikke nogen nem ting for fuglene

(Jeg er klar over, at det ikke drejer sig om romantik, men om at få sine gener videre til efterkommerne).

Det, der er interessant ved spørgsmålet, er, at der er gode grunde til, at fuglene vælger enten det ene eller det andet.

Faste par er åbenbart ikke så udbredt.

Tilbage til en revidering af mit startspørgsmål:

Kan man så overhovedet tale om, at fugle er par for livet?

Og foretager de "sidespringene" for at holde bestanden sund?

Venlig hilsen Anni

Kommentér

Jens Stolt
#23 postet d. 29-04-06 kl. 14:49. Emne: Hvilke fugle danner par for livstid?
Faste par er heller ikke så udbredte i menneskepopulationer.

I visse historiske perioder med særlige moralske krav om "at kunne kende arvinger", har op til 90% af børnene haft kendte fædre.

Oftest er frekvensen ringere.

Kommentér

Anni Lene Nielsen
#24 postet d. 29-04-06 kl. 14:59. Emne: Hvilke fugle danner par for livstid?
Hej Jens

Hvad mener du om mit spørgsmål?

Kan du give et solidt svar?

Venlig hilsen Anni

Kommentér

Jens Stolt
#25 postet d. 29-04-06 kl. 15:25. Emne: Hvilke fugle danner par for livstid?
"Par for livet" er noget, du har fra den lille katekismus. Begrebet giver ikke mening i naturen.

Kommentér

Charlotte Jul Hansen
#26 postet d. 29-04-06 kl. 17:56. Emne: Hvilke fugle danner par for livstid?
Jeg ved, vi er inde på fugle og ornitologi, så jeg bevæger mig tydeligvis HELT væk fra emnet nu, men Jens du skriver at "begrebet ikke giver mening i naturen". Det gør det vel ved fx ulvepar, som så vidt jeg ved, er par hele livet - og de er trods alt også en del af naturen. Nåh, se det var et sidespring.

Jeg har nu læst i alle de fuglebøger jeg har (hvilket kun er tre), og det jeg har læst om pardannelse er, at det sker for visse fuglearter for simpelthen at spare tid. Når de først har fundet den rette mage, holder de ved, så de næste år kan spare tid på kurmageriet og gå direkte til parringen. Og når der er tale om sidespring, er det igen ren og skær overlevelse.

God weekend til alle.

Charlotte

Kommentér

Johnny Hedegaard
#27 postet d. 29-04-06 kl. 23:49. Emne: Hvilke fugle danner par for livstid?
Alke er monogame og lever i store kolonier. Alligevel parrer de sig hyppigt med andre end den faste partner. Dette sker hovedsageligt på bestemte klipper udenfor kolonien. Hér sidder hannerne og venter. Såvel hanner med som uden fast partner. Hunnerne kommer til stedet, lader sig bedække, flyver "hjem" igen.

Monogame fugle, som yngler i kolonier har generelt højere antal afkom med anden far end den faste partner i forhold til monogame fugle, som ikke yngler i koloni.

Forskeren har ofte iagttaget, at hunalke har afbrudt gemalens udenomseskapader. Hvis "den faste hun" møder rivalen/elskerinden dagen efter, er det ikke ualmindeligt, at den går til angreb igen.

Utroskab blandt viber er også undersøgt. Ganske almindeligt. Det er tilsyneladende også konstateret, at hvis hannen og hunnen er nogenlunde lige store, er utroskaben ikke så udbredt, som hvis hannen er markant større end hunnen.

Kilde: artikel i Weekendavisen

mvh. Johnny H.

Kommentér

Side 3 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator