Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
28. oktober 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 3 af 7 - Gå til side 1 2 3 4 5 6 7

<< | Forrige side | Næste side | >>

Navn Forum -> Sommerfugle og lepidopterologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Niels J. Henriksen
#20 Kommentar postet d. 26-07-11 kl. 21:29. Emne: Apatura ilia fundet i Danmark
Ud over det med bagvingen kan jeg tilføje, at jeg har kigget på mine egne iris og en af dem er meget slidt, og det "gennemslag" der er af øjet på forvingen, kun er en svag mørk plet, ikke et øje.

Det må være en ilia.

Kommentér

Lars Andersen
#21 Kommentar postet d. 26-07-11 kl. 21:44. Emne: Apatura ilia fundet i Danmark
Klaus, jeg må beundre dine analyser og stædighed, det skal arbejdes igennem. Nu er der ingen tildens af spids på denne. Og efter at havde tjekket mine mange fotos af ilia fra Bialowieza, har jeg dannet mig et godt indtryk af arten. Se flere fotos af ilia kontra iris på denne side; - se linket HER

Kommentér

Lars Andersen
#22 Kommentar postet d. 26-07-11 kl. 21:52. Emne: Apatura ilia fundet i Danmark
Her detalje af den manglende spids på ilia fra Pinseskoven d. 7 juli 2011.

Apatura ilia fundet i Danmark (Her detalje af den manglende spids på ilia fra Pinseskoven d. 7 juli 2011.(i)
)
Foto: Steen Stenild
Kommentér

Lars Andersen
#23 Kommentar postet d. 26-07-11 kl. 22:00. Emne: Apatura ilia fundet i Danmark
Der er for mange forskellige nemme kendetegn der skiller disse to arter fra hinanden, f.eks er det lyse bånd i sømfeltet på oversiden af begge vinger ikke været oppe og vende? Der er den hos iris et bånd og på ilia halvmåner.

Kommentér

Erling Krabbe
#24 Kommentar postet d. 26-07-11 kl. 22:10. Emne: Apatura ilia fundet i Danmark
Har netop modtaget en sms fra ukendt afsender, som siger: "Der er på antenner af iris kun gult på spidsen, på ilia ses det mere prominent".

Jeg prøvede efterfølgende at tjekke billederne i de forskellige indlæg, og det ser ud til at udsagnet holder stik! Og ud fra det er Stenilds billede fra pinseskoven en ilia. Prøv selv at dømme! - beklager at viderebringe en besked på denne utjekkede måde, men det er en karakter som endnu ikke har været oppe i diskussionen, og som lyder spændende. Kan nogen bekræfte? Vil afsenderen melde sig?

Kommentér

Jens Stolt
#25 Kommentar postet d. 26-07-11 kl. 22:21. Emne: Apatura ilia fundet i Danmark
Det med følehornet er et godt kendetegn, og jeg er enig.

Kommentér

Lars Andersen
#26 Kommentar postet d. 26-07-11 kl. 22:23. Emne: Apatura ilia fundet i Danmark
Erling, der smed du et af mine essser ang. følehorn. Nu må de snart være brugt op? Mon Klaus gemmer er ES i ærmet?

Kommentér

Jens Stolt
#27 Kommentar postet d. 26-07-11 kl. 22:31. Emne: Apatura ilia fundet i Danmark
Lars, det er sgu da ikke et kortspil, hvor man spiller mod hinanden.

Vi gør alle vores bedste for at finde ud af, hvad det er.

Vi skal være helt sikre.

og det er skide godt, når der kommer nye klare kendetegn som den med følehornene.

Kommentér

Lars Andersen
#28 Kommentar postet d. 26-07-11 kl. 22:47. Emne: Apatura ilia fundet i Danmark
Ja, det har du ret i Jens, men jeg kunne ikke lade vær. Bortset fra det , i en anden tråd: - se linket HER

Talte vi om navne, og du Jens mener at Øjeplet iris er et dårlig navn. Det vil jeg give dig ret i. Lad det smukke søsternavn ilia genopstå på dansk.

Kommentér

Michael Stoltze
#29 Kommentar postet d. 26-07-11 kl. 22:52. Emne: Apatura ilia fundet i Danmark
Kendetegnet med følehornene kendte jeg ikke, men tænk - det ser virkelig overbevisende ud på de mange billeder, jeg har set. Tjekkede også Apatura''erne i Knud Møller Nicolaisens samling (som jeg har arvet), og kan se, at næsten halvdelen af knoppen på ilia''s følehorn er orangegul. På iris''erne er der kun en prik på spidsen.

Jeg syntes fra starten, at dyret fra Pinseskoven så rigtigt ud, men nu er jeg 100% overbevist om, at det er en Apatura ilia. Tillykke med dette fund i en i øvrigt fantastisk sommerfuglesommer - også her her på Sydsjælland. Det bliver spændende at se, hvad de næste uger bringer!

Kommentér

Side 3 af 7 - Gå til side 1 2 3 4 5 6 7

<< | Forrige side | Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator