Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
29. marts 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 3 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Johnny Hedegaard
#20 Kommentar postet d. 09-08-11 kl. 23:43. Emne: fløjlsand fra Amager Fælled ?
Sp.: Hvilke specifikke kendetegn viser at fugl nr.2 er en gammel troldand?

Når jeg f.eks. kigger i "Fugle i felten" passer farvetavlen bedst på ung bjergand:

På Bo''s foto har fuglen ikke den mindste antydning af top. Som jeg læser teksten har troldand altid som minimum en antydning af top.

"Fotoanden''s" blis holder sig på siden af næbbet. Det passer med bogens juv.tegning. Ifølge bogens farvetavler går både troldand''s og bjergand''s blis hele vejen op over næbbet.

(Så er der lige noget med farven på iris; den passer ikke helt med det jeg ser i bogen).

Men ét er en farvetavle i en bog, noget andet er måske virkelighedens uendelige variationer. Derfor mit spørgsmål.

M.v.h.

Johnny H.

Besvar | Kommentér

Niels J. Henriksen

Svaraktivitet:

(1212)
#21 Svar postet d. 10-08-11 kl. 07:34. Emne: fløjlsand fra Amager Fælled ?
Det er langfra altid toppen er synlig. Fuglens form er troldand og også denne er - ligesom taffelandrikken - afslået. En ung fugl udvikler alle svingfjerene nogenlunde ens.

Besvar | Kommentér

Bo Nielsen
#22 Kommentar postet d. 10-08-11 kl. 07:36. Emne: fløjlsand fra Amager Fælled ?
et andet billede af "fugl nr.2 " man aner lys hale og lyse fjer under vingen

fløjlsand fra Amager Fælled ? (et andet billede af "fugl nr.2 " man aner lys hale og lyse fjer under vingen)
Bo Nielsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (708 x 600)
Besvar | Kommentér

Johnny Hedegaard
#23 Kommentar postet d. 10-08-11 kl. 10:25. Emne: fløjlsand fra Amager Fælled ?

Tak for svar.

M.v.h.

Johnny H.

Besvar | Kommentér

Richard Burzynski
#24 Kommentar postet d. 10-08-11 kl. 14:28. Emne: fløjlsand fra Amager Fælled ?
Hej.....

vedr. #19 : Jamen - selvfølgelig har du helt ret Niels ! Begge ænder er afslåede ( godt fagudtryk!) - hvad jeg ikke lige var opmærksom på.....

Taffelandrikken får vel i løbet af et par måneder sin fulde pragtdragt, hvorimod ungfugle så vidt jeg ved først opnår voksendragt noget senere på året ( nov.-dec.) !!??

mvh. / Richard

Besvar | Kommentér

Niels J. Henriksen

Svaraktivitet:

(1212)
#25 Svar postet d. 10-08-11 kl. 20:52. Emne: fløjlsand fra Amager Fælled ?
faktisk endnu senere Richard. De når sjældent at få fuld pragtdragt første år, kun delvis pragtdragt inden de går over i første sommerdragt. Førsteårs taffelandrikker har en ret spøjs dragt med en afdæmpet dragt hvor undersiden tit forbliver ungdommelig.

Besvar | Kommentér

Side 3 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator