Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
29. oktober 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 3 af 4 - Gå til side 1 2 3 4

<< | Forrige side | Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jesper Moeslund

Svaraktivitet:

(9)
#20 Svar postet d. 27-10-11 kl. 11:31. Emne: Hvilken pigsvampe er det?
Det er svært det der med, at man kan obse, at man har set en art af en eller anden slægt. Er det så fordi, man ikke har gidet bestemme den, eller er det fordi man ikke har instrumenterne til det? En sådan obs har da nogen værdi, men kun - lad os sige - en tiendedel af hvis den blev bestemt til art eller underart, især for folk der gerne vil bruge databasen til noget. Det kan være forskere, der vil bruge den til undersøgelser, og det kan være naturinteresserede der bare rigtig gerne vil se lige præcis den og den art.

Bl.a. derfor er det vigtigt man nøje overvejer, hvad der skal være art, og hvad der bare er variationer indenfor arten.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7384)
#21 Svar postet d. 27-10-11 kl. 11:46. Emne: Hvilken pigsvampe er det?
En vigtig grund til at jeg er på Fugle og natur er som bindeled imellem dette forum og svampeatlas, at forsøge at få så mange F&N rapporteringer som muligt med i svammpeatlasprojektet; og derfor er jeg naturligvis interesseret i at svampene bliver bestemt så langt som det er muligt (helt overvejende ud fra fotos), det vil gavne begge fora at der kommer så mange troværdige data med som muligt. Det var noget af det der lå i mit udtryk "sovepude".

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet

Svaraktivitet:

(1191)
#22 Svar postet d. 27-10-11 kl. 11:59. Emne: Hvilken pigsvampe er det?
Hej Torbjørn

Hvor har du det med sovepude fra ? Der er ingen af de fugle og natur brugere jeg har mødt det ikke fortrækker en ren art fremfor en sp. og vil gå meget langt for at opnå dette.

I et af linkene fra før måtte jeg en tur over Hymis forum, for at få fastslået, at det ikke er muligt at bestemme til art, - se linket HER

Her må jeg via Diptera info - se linket HER for at få godkendt snyltefluen sturmia bella som ny art for Danmark.

Jeg tror ikke du kender ret meget til den typiske fogn bruger når du kan skrive noget sådan.

Vh. Thomas

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7384)
#23 Svar postet d. 27-10-11 kl. 12:23. Emne: Hvilken pigsvampe er det?
Du må undskylde min formulering Thomas!

Jeg reagerede i første omgang fordi jeg opfattede dit indlæg "så kan vi da bare oprette en Hydnum sp."

Jeg medgiver at jeg ikke kan se at der er nogle af de sp. - arter på F&N som er irrelevante. Jeg er fuldt ud klar over at mange gør et seriøst stykke arbejde for at bestemme / få bestemt deres organismer - om det altid er tilfældet ved jeg af gode grunde ikke - men det ville være rigtig godt hvis det var tilfældet

Besvar | Kommentér

Jesper Moeslund

Svaraktivitet:

(9)
#24 Svar postet d. 27-10-11 kl. 12:24. Emne: Hvilken pigsvampe er det?
Hej Thomas

Jeg kan ikke forstå du føler dig truffet og reagerer derefter? Det tror jeg bestemt ikke var meningen.

For mit eget vedkommende, er jeg ikke i tvivl om, at nogen gør alt, hvad de kan for at bestemme, mens andre ikke gør. Så længe det er frivilligt, kan man ikke forvente andet, og det er også fair nok.

Hele min pointe var, at jo lettere det er for almindelige mennesker at bestemme organismer, jo flere gode observationer får vi, men det skal naturligvis ikke gå ud over taksonomien.

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet

Svaraktivitet:

(1191)
#25 Svar postet d. 27-10-11 kl. 12:31. Emne: Hvilken pigsvampe er det?
Hej Jesper, jeg er ikke enig i din nedgradering af sp. arter.

F.eks. mener jeg at en obs af en villa sp. er en super obs, hvorfor nu det, jo fluen er jo stor og meget flot og så kan de, så vidt jeg ved, for nuværende ikke bestemmes til art af nogen i europa. Her et billede af dyret - se linket HER Galleriet ville blive fattigere uden billeder af disse fluer. De obser der er af hottentotta og modesta er iøvrgt fejlbestemte, men det er en anden sag.

Men er ellers enig i, hvis nogen skulle være i tvivl, om at alt selvfølgelig skal bestemmes så præcist som muligt.

Vh. Thomas

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet

Svaraktivitet:

(1191)
#26 Svar postet d. 27-10-11 kl. 12:34. Emne: Hvilken pigsvampe er det?
Hej Jesper vi krydsede

Vh. Thomas

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet

Svaraktivitet:

(1191)
#27 Svar postet d. 27-10-11 kl. 12:53. Emne: Hvilken pigsvampe er det?
Og emnet sp. arter, skulle være taget op i en selvstændig tråd, undskyld Jørgen Hugo.

Vh. Thomas

Besvar | Kommentér

Jørgen Hugo Jensen
#28 Kommentar postet d. 27-10-11 kl. 19:07. Emne: Hvilken pigsvampe er det?
Hej Thomas, det generer ikke mig, så kan jeg nemt følge med i en interessant debat, men for at andre ser det, havde det nok være bedre under en mere dækkende overskrift.

mvh. hugo

Besvar | Kommentér

Jørgen Hugo Jensen
#29 Kommentar postet d. 18-11-11 kl. 12:57. Emne: Hvilken pigsvampe er det?
Tak for den endelige bestemmelse i går til Hydnum heimii, Torbjørn.

mvh. hugo

Besvar | Kommentér

Side 3 af 4 - Gå til side 1 2 3 4

<< | Forrige side | Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator