Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
24. juni 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 3 af 4 - Gå til side 1 2 3 4

<< | Forrige side | Næste side | >>

Navn Forum -> Sommerfugle og lepidopterologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Gorm Pilgaard Jørgensen
#20 Kommentar postet d. 11-12-12 kl. 07:53. Emne: isblåfugl?
Nå kan idas også have torn. Træls jamen så må vi jo prøve igen. Det skal lige sige at billedet af tornen er taget fra en lidt træls vinkel (det er ikke nemt at tage et billede med en mobil gennem en stereolup ). Klaus mener du oversiden af vingerne? For det er lidt svært da den ikke er meget for at sprede vingerne, men jeg kan da prøve.

Mvh Gorm

Besvar | Kommentér

Tom Nygaard Kristensen
#21 Kommentar postet d. 11-12-12 kl. 10:49. Emne: isblåfugl?
Du kan enten bløde den op i mættet vanddamp (tallerken med vand, blåfuglen på et el. andet og et glas over - eller brække forvingen af.

Besvar | Kommentér

Jørn Bittcher
#22 Kommentar postet d. 11-12-12 kl. 22:57. Emne: isblåfugl?
Gorm, i almindelighed vil kombinationen af Plebeius og torn på forskinnebenet i Danmark være en meget sikker argus. Og jeg vil da også tro, at du af samme grund ville kunne få den her gennem kvalitetssikringen som argus uden større slagsmål.

Men alting er ikke altid rent sort eller hvidt og det er ved at udforske gråzonen - ved at stille spørgsmål ved de "100% sikre" kendetegn, at vi bliver klogere! Derfor interesserer jeg mig meget for arternes variationsbredde. At det så nogen gange er et vildspor at rode i gråzonen, ja det må man bare tage med.

Når man har lært præcis hvor tornen sidder på forskinnebenet, hvordan den ser ud og observationsforholdene er i orden, dvs. tilpas forstørrelse og tornen ikke skjult under skæl (er lettest at se, hvis man bøjer dyrets ben), så er det et meget sikkert kendetegn for argus. Af og til finder man dog idas med en lille, bitte torn samme sted, men hvis man kender tornens typiske størrelse fra argus, så er det normalt ikke noget større problem at skelne. På billedet her synes jeg ikke tornen ser overbevisende stor ud, men måske snyder billedets vinkel mig.

Mit første indtryk på den her var idas-hun - uden at jeg følte mig særlig sikker - og jeg vil ikke blive spor overrasket, hvis det er en argus. Men det kunne være interessant at se, hvordan oversiden af dyret passer ind i sammenhængen.

mange hilsner, Jørn

Besvar | Kommentér

Gorm Pilgaard Jørgensen
#23 Kommentar postet d. 12-12-12 kl. 15:13. Emne: isblåfugl?
Her kommer så et billede af over siden. Det er desværre kun forvingerne da vingerne begyndte at gå i stykker da jeg prøvede at skille dem fra hinanden.

Mvh Gorm

isblåfugl? (Her kommer så et billede af over siden. Det er desværre kun forvingerne da vingerne begyndte at gå i)
Gorm Pilgaard Jørgensen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Lars Andersen

Svaraktivitet:

(469)
#24 Svar postet d. 12-12-12 kl. 19:49. Emne: isblåfugl?
Ud fra dette foto, må det være argus hun.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Tom Nygaard Kristensen

Svaraktivitet:

(992)
#25 Svar postet d. 12-12-12 kl. 20:06. Emne: isblåfugl?
Synes der er for meget blå rodbestøvning på undersiden til at være en hun. Meget slidt han ?

Hvad mener du, Jørn ?

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Tom Nygaard Kristensen

Svaraktivitet:

(992)
#26 Svar postet d. 12-12-12 kl. 20:07. Emne: isblåfugl?
Synes der er for meget blå rodbestøvning på undersiden til at være en hun. Meget slidt han ?

Hvad mener du, Jørn ?

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Klaus Jensen

Svaraktivitet:

(148)
#27 Svar postet d. 12-12-12 kl. 20:46. Emne: isblåfugl?
Argus hun

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Jørn Bittcher
#28 Kommentar postet d. 12-12-12 kl. 22:52. Emne: isblåfugl?
Tak for billedet af oversiden, Gorm. Rigtig godt at få det med.

Tom, jeg synes egentlig ikke der er grund til at tvivle på, at det er en hun. Allerede på trådens første billede synes jeg, at bagkroppen ser hunlig ud og på samme billede kan man se antydningen af en orange sømplet på oversiden af bagvingen gennem det firkantede hul i den anden bagvinge. Jeg er helt enig med dig i, at den er påfaldende blåt bestøvet på undersiden. Men det varierer jo en del og bliver på hunnerne tydeligere, når de bliver slidt.

Det er meget fristende at kalde den en argus hun, som flere har foreslået: Den er brun - den har torn! Det er rent statistisk det mest sandsynlige. Om det er sikkert nok til kvalitetssikring på F&N, er heldigvis ikke min opgave at bedømme.

Der findes jo også eksemplarer af idas, som er næsten helt brune på oversiden, blot med antydning af blå bestøvning ved vingeroden. Hvordan dette eksemplar havde set ud i frisk tilstand og uden ophold i sprit - det føler jeg mig usikker på.

Jeg nævnte tidligere i tråden, at kendetegnet med skinnebenstornen på forbenet desværre ikke er så enkelt som torn eller ikke-torn. Jeg har ikke haft tid til at sætte en større fotoopstilling op, men vil gerne benytte lejligheden til at vise et par hurtige eksempler, jeg lige har taget med håndholdt lommekamera over okularet på stereoluppen.

Fra venstre mod højre - forskinneben - hunner:

Første billede viser idas, som man oftest ser den.

Andet billede viser idas, som den af og til findes med en lille torn.

Tredje billede viser argus, når man ikke er i tvivl!

Fjerde billede er Gorms eksemplar, som jeg har tilladt mig at klippe ind. Håber det er OK.

isblåfugl? (Tak for billedet af oversiden, Gorm. Rigtig godt at få det med.

Tom, jeg synes egentlig ikke der )
Foto: Jørn Bittcher
Besvar | Kommentér

Tom Nygaard Kristensen
#29 Kommentar postet d. 12-12-12 kl. 23:08. Emne: isblåfugl?
, den vil jeg nok ikke godkende, tornen ligner meget den på din idas (Foranderlig Blåfugl(el. Smalrandet Øjeblåfugl).

Besvar | Kommentér

Side 3 af 4 - Gå til side 1 2 3 4

<< | Forrige side | Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator