Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
17. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 3 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Tommy Denda
#20 Kommentar postet d. 29-09-13 kl. 13:31. Emne: Forskellige bær- Er de spiselige?
Surbær?

Forskellige bær- Er de spiselige? (Surbær?)
Tommy Denda har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Tommy Denda
#21 Kommentar postet d. 29-09-13 kl. 13:32. Emne: Forskellige bær- Er de spiselige?
Surbær?

Besvar | Kommentér

Tommy Denda
#22 Kommentar postet d. 29-09-13 kl. 13:32. Emne: Forskellige bær- Er de spiselige?
Surbær?

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#23 Kommentar postet d. 29-09-13 kl. 16:06. Emne: Forskellige bær- Er de spiselige?
Hej Tommy

Frøene inde i bær af Dværgmispel og af Tjørn skulle være ganske svagt giftige - ifølge dit link fra Bispebjerg Hospital: - se linket HER

Men ikke så meget, at det gør noget - skriver de!

Stenene indeni slåenfrugter har en giftig frøkerne, men man skal finde på at knække stenene og spise kernerne for at blive syg. Ellers går stenene ufordøjet igennem maven og tarmsystemet. Og giften når ikke at virke.

Selv Hyldebærfrugter er giftige - hvis man da ikke koger dem.

Dine sidste billeder er ganske rigtigt af Surbær. De vides ikke at være giftig. Men den er en nær slægtning af Tjørn og Dværgmispel, så det skulle ikke undre mig, om osse frøkernerne af Surbær er en smule giftige. Men saften fra frugtkødet kan ikke være giftig - for den bruges som frugtfarve.

Surbær er osse en meget nær slægtning til Røn - og rønnebær er mig bekendt ikke giftige. Men jeg spiser dem ikke - for de er melede. Så måske er Surbær slet ikke giftige.

Der står i listen her: - se linket HER at det ikke er klarlagt om Surbær er giftige.

hilsen fra HENRY

Besvar | Kommentér

Tommy Denda
#24 Kommentar postet d. 29-09-13 kl. 16:19. Emne: Forskellige bær- Er de spiselige?
Tak Henry, du er jo et omvandrende leksikon :D

Ifølge - se linket HER ved Anette Nørbo Asplund, uddannet hortonom på Landbohøjskolen, er Surbær ikke giftige. Jeg tror måske Bisbebjerg Hospital er noget konservative i deres oplysninger, hvilket de jo bliver nødt til at være. Jeg undersøger lide nærmere om surbærs giftighed, men jeg tror umiddelbart at de godt kan spises.

Mvh

Tommy

Besvar | Kommentér

Søren Rosendal Jensen
#25 Kommentar postet d. 30-09-13 kl. 11:28. Emne: Forskellige bær- Er de spiselige?
Henry,

Alle frø (kerner, sten) fra rosenfamilien (Rosaceae) indeholder giftige cyanogene glycosider - i princippet i hvert fald, for koncentrationerne er meget forskellige. Bittermandel er et eksempel, men æblekerner indeholder dem også. Når man advarer, er man åbenbart nødt til at gå med både livrem og seler, for så giftige er de sager heller ikke, der skal en del knækkede sten til, før det er farligt. Og man advares af den bitre smag!

Hilsen - Søren

Besvar | Kommentér

Kim Petersen

Svaraktivitet:

(215)
#26 Svar postet d. 30-09-13 kl. 12:22. Emne: Forskellige bær- Er de spiselige?
Aroniabær er ikke giftige. Aroniasaft sælges rask væk i mange forskellige udgaver som noget af det "mest sunde", idet aronibær indeholder meget store mængder af antioxidanter, som menes at have gode effekter for kroppen. - se linket HER

Men man kan måske tænke sig at mængden af antioxidanter måske kan blive for stor, hvis man drikker for meget af juicen - for alt er jo i sidste ende et spørgsmål om balance.

Besvar | Kommentér

Tommy Denda
#27 Kommentar postet d. 30-09-13 kl. 18:02. Emne: Forskellige bær- Er de spiselige?
Jeg hørte i sidste uge et foredrag med en professor i lægeplanter ved Kbh. Uni, at nogle planter har små og andre har store "vinduer".

Forstået på den måde at nogle planter med gavnlige stoffer, hurtigt kan føre til en overdosering med bivirkninger til følge, selv ved en lille indtagelse, og ved indtagelse af planter med et stort "vindue" skal der mere til før der ses bivirkninger.

Om det gør sig gældende med Aronia ved jeg ikke, men de ryger i hvert fald i teen, efter de er kommet i fryseren og er blevet tørret :D

Tommy

Besvar | Kommentér

Side 3 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator